هنگ کردن لپ تاپ سونی برای آخرین بار!

به گزارش ساعت اینترنت، هنگ کردن لپ تاپ از آزاردهنده ترین مسائل استفاده از انواع این دستگاه است و تشخیص علت اصلی هنگ کردن لپ تاپ و کند شدن سرعت لپ تاپ کار سختی محسوب می گردد؛ زیرا عوامل زیادی ممکن است در فریز شدن لپ تاپ نقش داشته باشند. اگر از کاربران لپ تاپ های سونی هستید و با افت سرعت آن دست وپنچه نرم می کنید، خواندن این مقاله را برای رهایی از شرایط هنگ کردن لپ تاپ سونی از دست ندهید.

هنگ کردن لپ تاپ سونی برای آخرین بار!

دلایل هنگ کردن لپ تاپ سونی

هنگ کردن لپ تاپ و کامپیوتر در هنگام کار و استفاده از این سیستم ها به خصوص زمانی که حتی فرصت ذخیره اطلاعات را نیز نداشتید، یک معضل جدی به شمار میرود که درنهایت به تعمیر لپ تاپ منجر می گردد. بسیاری از کاربران به رفع موقتی هنگ لپ تاپ قانع هستند اما برای حل دائمی فریز شدن لپ تاپ سونی ضروری است با دلایل اصلی هنگ کردن لپ تاپ آشنا شویم.

مسائل سخت افزاری

  1. پردازش گر مرکزی یا cpu ضعیف

وقتی این قطعه قدرت کافی برای انجام پردازش های سیستم را نداشته باشد، سبب توقف پردازش و هنگ کردن لپ تاپ سونی می گردد. البته گاهی اوقات هم این مشکل منجر به منجر به بالا نیامدن فلش لپ تاپ خواهد شد.

  1. کارت گرافیک پایین

اگر کارت گرافیک سیستم شما قدرت کافی برای پردازش نرم افزار ها و بازی های نصب شده بر روی سیستم را نداشته باشد، لپ تاپ در اجرای برنامه ها مرتب فریز می گردد. برای پیش گیری از هنگ لپ تاپ سونی، مدلی را بخرید که قدرت کارت گرافیک آن، متناسب با کار شما است.

  1. ظرفیت کم هارد دیسک و حافظه رم دستگاه

فریز شدن مکرر لپ تاپ خصوصا زمانی که با Blue Screen Of Death یا صفحه آبی مرگ روبه رو می شوید؛ نشان از آماده نبودن و عدم امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در حافظه رم دارد. با ارتقاء ظرفیت حافظه دستگاه یا نصب مجدد ویندوز این مشکل رفع خواهد شد.

  1. خراب شدن فن و گرم شدن بیش از حد لپ تاپ

گرم شدن بیش از حد به مدار پردازنده سیستم شما آسیب می رساند و آن را غیرقابل استفاده می نماید. در نهایت نیز این آسیب به فریز شدن لپ تاپ منجر خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید فن لپ تاپ شما به درستی کار می نماید.

  1. خرابی مادربورد

یکی از این مسائل سخت افزاری خرابی مادربرد یا همان برد اصلی لپ تاپ است که وظیفه برقراری ارتباط بین تمامی بخش ها و قطعات لپ تاپ را برعهده دارد. البته این مشکل به عیب یابی دقیق لپ تاپ احتیاج دارد؛ بنابراین زمانی که سایر دلایل سخت افزاری و نرم افزاری را آنالیز کردید و هنوز مشکل هنگ لپ تاپ سونی برقرار بود؛ ضروری است مادربورد به وسیله کارشناسان مورد آنالیز قرار گیرد.

  1. دستگاه های خارجی معیوب

USB معیوب یا سایر دستگاه های خارجی مانند ماوس و صفحه کلید آسیب دیده می تواند باعث فریز شدن لپ تاپ سونی گردد. در این شرایط از سلامت دستگاه های خارجی مطمئن شوید.

مسائل نرم افزاری

  1. اجرای همزمان چندین برنامه و مسائل نرم افزاری

اگر چندین برنامه به طور همزمان اجرا شوند، ممکن است رایانه شما حافظه یا قدرت محاسباتی کافی برای پشتیبانی از همه آن ها را نداشته باشد و لپ تاپ فریز گردد. بنابراین قبل از نصب نرم افزارها، ابتدا اطمینان حاصل کنید که آیا نرم افزار مدنظر با سخت افزار سیستم شما سازگاری دارد یا نه؟

برای رفع این مشکل مطابق تصویر دکمه های Ctrl + Alt + Del را با هم فشار دهید تا Task Manager باز گردد، سپس روی Processes کلیک کنید، برنامه ای که باعث هنگ شده را بیابید و روی End Task کلیک کنید.

  1. ویروسی شدن لپ تاپ

ویروس ها بعلاوه می توانند عامل اصلی هنگ کردن لپ تاپ سونی و حتی گاهی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر باشند. راه چاره این است که یک نسخه اصلی از آنتی ویروس مناسب سیستم خود را نصب و به طور مرتب آن را به روزرسانی کنید تا سیستم و دستگاه های ورودی را قبل از باز کردن، اسکن نماید.

  1. تنظیمات BIOS

تغییر تنظیمات BIOS ممکن است سیستم را در حالت فریز قرار دهد و بازنشانی بایوس به حالت پیش فرض می تواند مشکل هنگ لپ تاپ سونی را رفع کند.

  1. عدم یکپارچه سازی مشکل ریجستری ویندوز لپ تاپ سونی

بروز مشکل در فایل های رجیستری ویندوز، دیگر علت هنگ کردن لپ تاپ سونی در نظر گرفته می گردد که راه چاره آن نصب مجدد ویندوز است. با این وجود اگر با یک آنتی یروس اصل، ویروسی شدن یا نشدن سیستم خود را چک کردید و متوجه شدید که سیستم شما ویروسی نشده است و علاوه بر این، هیچ نرم افزار و بازی سنگینی بر روی لپ تاپ خود نصب ننموده اید، احتمال این که مسئله ای برای فایل های رجیستری ویندوز سیستم شما به وجود آمده باشد، وجود دارد.

برای تعمیر لپ تاپ در محل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ سونی

اگر لپ تاپ شما مسائل سخت افزاری نداشته باشد، این روش ها به شما یاری می نمایند تا مشکل قفل شدن و فریز شدن لپ تاپ سونی را رفع کنید:

آموزش 8 ترفند جهت رفع هنگ لپ تاپ سونی

  1. به سیستم فرصت کافی دهید تا پردازش را انجام دهد.
  2. بسیاری از کاربران سیستم های سونی با فشار دادن دکمه Caps Lock توانسته اند لپ تاپ خود را از حالت فریز خارج نمایند.
  3. فضای درایو C را آزاد کنید؛ زیرا این درایو همان جایی است که فایل های سیستم در آن ذخیره می شوند. برنامه های اضافی که ناخواسته روی درایو C ذخیره شده اند را پاک کنید یا با تغییر حجم پارتیشن در ویندوز، فضای درایو C را افزایش دهید.
  4. تمام درایور های دستگاه را مطابق تصاویر زیر به روزرسانی کنید.
  1. اگر گمان می کنید لپ تاپ مشکل حافظه دارد، کلیدهای Windows و R را فشار دهید، exe را در کادر ورودی متن تایپ و Enter را انتخاب کنید. اکنون روی now and check for problem Restart کلیک و مسائل را آنالیز کنید.

    سپس ویندوز مجدداً راه اندازی می گردد. در واقع این اطلاعات نشان گر تعداد پاس های اجرا شده بر روی حافظه است.

  2. در صورت مفقود شدن یا خراب شدن فایل های سیستم، می توانید مراحل ذیل را برای بازیابی آن ها امتحان کنید تا مشکل فریز ویندوز حل گردد:
  • گام اول: روی Start کلیک نموده و سپس cmd را در کادر جستجو تایپ کنید. (دکمه Enter را فشار ندهید!)
  • گام دوم: سپس روی Command Prompt راست کلیک نموده و Run as administrator را انتخاب کنید و Yes را بزنید.
  • گام سوم: sfc /scannow را تایپ نموده و Enter را فشار دهید.
  • گام چهارم: اکنون ویندوز سیستم شما فایل های خراب را اسکن می نماید و در صورت یافتن آن ها سعی دارد آن ها را رفع نماید.
  • گام پنجم: درنهایت exit را تایپ نموده و Enter را فشار دهید.
  1. ویندوز را مجدد نصب کنید. اگر کامپیوتر ویندوز 10، ویندوز 8 یا ویندوز 7 شما پس از امتحان کردن تمام راه چاره های ذکر شده در بالا همچنان هنگ می نماید، ممکن است ویندوز شما خراب شده باشد.

    در این مورد، سیستم عامل را مجدد نصب کنید. نصب مجدد ویندوز راه چاره خوبی برای رفع فریز شدن لپ تاپ سونی است. با این حال این کار، بعضی از داده ها را روی رایانه شخصی شما حذف می نماید؛ بنابراین توصیه می کنیم قبل از نصب مجدد ویندوز از اطلاعات خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید. حتی اگر سیستم شما روشن نمی گردد نیز نرم افزارهایی جهت تهیه نسخه پشتیبان وجود دارد.

  2. اگر هیچ کدام از روش های فوق جواب نداد، لپ تاپ خود را جهت رفع مشکل هنگ کردن به متخصصان حاضر در اپلیکیشن و وب سایت ساعت اینترنت بسپارید.

بیشتر بخوانید: 8 علت خراب شدن باتری لپ تاپ

نکاتی برای پیشگیری از هنگ کردن لپ تاپ سونی

با این که هنگ کردن لپ تاپ سونی در بیشتر موارد به راحتی رفع می گردد و خیلی دردسر ساز نیست، اما بهتر است با رعایت نکاتی از بروز آن جلوگیری کرد:

  • همواره متناسب با نوع و سطح کاربرد مدنظر لپ تاپ تهیه کنید.
  • در هنگام خرید لپ تاپ به قدرت cpu، کارت گرافیک، ظرفیت رم و هارددیسک توجه کنید.
  • از اجرای همزمان چندین برنامه سنگین در سیستم خودداری کنید.
  • از نصب و به روزرسانی همیشگی یک آنتی ویروس معتبر برروی لپ تاپ سونی غافل نشوید.

امیدواریم که با استفاده از این نکات، مشکل هنگ کردن لپ تاپ سونی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن رفع کنید. بعلاوه در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، حتما آن را به وسیله بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ساعت اینترنت در اسرع وقت جوابگوی شما باشند.

منبع: آچاره

به "هنگ کردن لپ تاپ سونی برای آخرین بار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگ کردن لپ تاپ سونی برای آخرین بار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید