کرونا نعمت هم دارد

به گزارش ساعت اینترنت، ویروس کووید 19 که از خانواده کروناویروس محسوب می گردد تقریبا همه دنیا را گرفته است. تا عصر دیروز بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور های مختلف بر اثر عوارض بیماری حاصل از شیوع، این ویروس مبتلا داشته و بیش از 65 هزار نفر در دنیا بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

کرونا نعمت هم دارد

به گزارش ، اپیدمی کووید 19 موجب قرنطینه بیش از 4 میلیارد انسان در سراسر کره خاکی شده و تقریبا همه زندگی انسان مدرن روی کره زمین تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است؛ سفر ها بسیار اندک، هر نوع اجتماعات در هر کجای دنیا ممنوع، اغلب صنایع تعطیل، اقتصاد ها زمین خورده و فعالیت های روزمره تعلیق شده اند. با این حال کرونا غیر از سختی و نقمت از برخی جهات نعمت محسوب می شود. بیش از هروقت دیگر انسان معاصر که سرمست از دانش اندک خود در برج عاج نخوت با دست درازی به طبیعت خدادادی تیشه به ریشه زندگی خود و همنوعان و دیگر موجودات زنده می زند، با شیوع این ویروس به تامل واداشته شد تا دریابد ندانسته ها و نداشته هایش بسیار افزون تر است از دانسته ها و داشته هایش. همین است که این روز ها بشریتی که معنویت را در کنج فراموشخانه ذهن گذاشته بود، خدا را به زبان های گوناگون صدا می زند و از او استمداد می طلبد. غیر از این، شیوع کرونا موجب شده تا چرخ فعالیت روزمره انسانی که هرلحظه اش آسیب جدی به طبیعت می زند، کندتر بچرخد و از این حیث دیگر موجودات زنده کره زمین نفسی تازه نمایند. از این روست که برخی کرونا را انتقام طبیعت از انسان تلقی می نمایند. حالا چه این ویروس، ساخته دست بشر دوپا از شرق یا غرب عالم برای نیل به اهداف پلیدش باشد و چه عامل قهر طبیعت، هرچه هست فضایی ایجاد نموده که زمین طبیعی تر بچرخد؛ هرچند که این زنگ تفریح طبیعت به زودی تمام می شود و انسان حریص دوباره دست به کار خواهدشد. همان گونه که باری تعالی در آیه 8 سوره زمر می فرماید؛ وَ إِذَا مَسَ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِیباً إِلَیه ثُمَ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِی مَا کَانَ یدْعُو إِلَیه مِنْ قَبْلُ وَ جَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَاداً لِیضِلَ عَنْ سَبِیلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِکُفْرِکَ قَلِیلاً إِنَّکَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ هنگامی که انسان را زیانی رسد، پروردگار خود را می خواند و به سوی او باز می شود؛ امّا هنگامی که نعمتی از خود به او عطا کند، آنچه را به خاطر آن قبلاً خدا را می خواند از یاد می برد و برای خداوند همتایانی قرار می دهد تا مردم را از راه او منحرف سازد؛ بگو: چند روزی از کفرت بهره گیر که از دوزخیانی! در گزارش امروز تاثیر ویروس کرونا بر طبیعت و محیط زیست را مورد آنالیز قرار داده ایم.

تصاویر ماهواره ای ناسا، آژانس فضایی آمریکا، نشان می دهد که سطح دی اکسید نیتروژن، گاز مضری که وسایل نقلیه و ماشین آلات صنعتی فراوری می نمایند، در مقایسه با سال گذشته پایین آمده است.

این اتفاق به دنبال توقف فعالیت کارخانه های چین پیش آمده است. کارخانه ها در مناطقی که ویروس کرونا در آنجا شیوع پیدا نموده است با هدف جلوگیری از گسترش سرایت ویروس کار خود را متوقف کردند. به گزارش دانشمندان ناسا میزان دی اکسید نیتروژن در هوا ابتدا در شهر ووهان، محل شیوع ویروس کرونا برای اولین بار، کاهش پیدا کرد و بعد در نقاط دیگر چین. ناسا شرایط آلودگی هوای چین را در

دو ماه اول سال 2019 با دو ماه اول امسال مقایسه نموده است و نتیجه گرفته آلودگی هوا همزمان با اعمال محدودیت های حمل و نقل و اقتصادی و همینطور قرنطینه میلیون ها نفر، کاهش پیدا کرد.

آژانس فضایی اروپا اعلام نموده است، در شمال ایتالیا که در فهرست ابتلا به کرونا در صدر کشور های اروپایی قرار گرفته است نیز انتشار گاز دی اکسید نیتروژن که حاصل سوختن سوخت های فسیلی از قبیل نفت و زغال سنگ است کاهش یافته است.

ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که اقدام به قرنطینه و تعطیلی بخش بزرگی از زندگی شهری کرد. اکنون در کلان شهری مانند رم برای اولین بار می شود نفسی گوارا کشید و به جای دود، بوی بهار را استشمام کرد. با این همه سونیا شولتسه، وزیر محیط زیست آلمان هشدار می دهد که نباید کاهش موقتی انتشار گاز های مضر را با دستاوردی بلندمدت در حفظ محیط زیست اشتباه گرفت.

دریک مسنر، مدیر اداره فدرال محیط زیست آلمان نیز در اظهار نظری مشابه گفته است: بعد از این بحران فراوری و انتشار این گاز ها باز هم برخواهد گشت. یکی دیگر از کارشناسان این مرکز هم یادآوری نموده که با نگاهی به بحران اقتصادی دوران پساکرونا می توان فهمید که بعد از برطرف این بحران انتشار این گاز ها به دلیل احتیاج به جبران زیان ها حتی شدیدتر هم بشود.

مارسل فراتسشر، رییس مؤسسه پژوهش های اقتصادی آلمان در برلین گفته است: چینی ها به تدریج آغاز به ازسرگیری فراوری نموده اند و امیدواریم، اروپا که حدوداً دو ماه از چین در ابتلا به کرونا عقب است وضعش از چین بدتر نشود. با این همه اندیشکده آگورا می گوید، آلمان در سایه پیامد های بحران کرونا نه تنها می تواند به اهداف زیست محیطی خود که رسیدن به کاهش 40درصدی انتشار گاز های گلخانه ای در سال 2020 نسبت به سال 1990 بود برسد بلکه می تواند بسته به وسعت ابعاد این بحران تصاعد این گاز ها را تا 45درصد نیز کاهش بدهد. برعکس، برخی از کارشناسان هم هستند که بیم دارند، بحران کرونا در درازمدت تأثیری منفی بر جا بگذارد و باعث شود مباحث آب و هوایی از دستور کار سیاستمداران خارج شده و مباحث دیگری در اولویت قرار بگیرند.

کاهش فراوری گاز های گلخانه ای می تواند با برطرف همه گیری ابتلا به ویروس و آغاز به کار کارخانه ها و شلوغ شدن جاده ها به سرعت جبران شود. کارشناسان هشدار داده اند که بدون ایجاد تغییرات ساختاری، کاهش فراوری گاز های گلخانه ای می تواند کوتاه مدت باشد و تأثیر کمی بر غلظت دی اکسیدکربنی که طی چند دهه در جو انباشته شده خواهد داشت.

طی دو دهه گذشته بیشترین کاهش انتشار کربن 4 /1 درصد بود که پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا در سال 2008 رخ داد. گرچه پس از برطرف آن بحران اقتصادی زمان زیادی برای افزایش فراوری گاز های گلخانه ای لازم نبود. چنین الگویی در چین در حال حاضر مشاهده می شود. آن ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با اقدامات سختگیرانه، قرنطینه مردم و تعطیلی کارخانه ها تقریباً 25درصد از میزان فراوری گاز های گلخانه ای خود کاستند، اما براساس اخبار روز های گذشته مردم در این کشور به مروردر حال بازگشت به محل کار خود هستند. طبق توافق سال 2015 پاریس برای جلوگیری از افزایش 5/1 درجه ای دما در دنیا، انتشار گاز های گلخانه ای باید به طور متوسط 6 /7 درصد کاهش یابد.

اگرچه کرونا از خفاش به انسان منتقل شد، اما حالا با شیوع این ویروس حیات وحش می تواند برای مدت کوتاهی از دست انسان آسوده شده و نفسی تازه کند. کارشناسان می گویند چنانچه تصمیم چین مبنی بر منع موقت فروش حیوانات وحشی، به منظور مبارزه با ویروس کرونا جنبه دائمی پیدا کند، می تواند به محفاظت از حیات وحش که هم اکنون با خطر روبرو است یاری کند و همچنین به نفع بهداشت عمومی تمام شود.

اکنون معلوم شده که یک بازار غذا های دریایی در شهر ووهان در چین منشأ شیوع ویروس کرونا بوده. این بازار محل خرید و فروش غیرقانونی جانوران وحشی مانند مار، راکون و جوجه تیغی بود که برای مصارف غذایی یا فراوری دارو در قفس نگهداری می شدند. سراسر این منطقه اکنون در قرنطینه است.

چین بزرگترین مصرف نماینده فراورده های حیات وحش اعم از قانونی یا غیرقانونی است. چینی ها به طور سنتی علاقه فراوانی به فرآورده های حیات وحش دارند. گوشت برخی از حیوانات به دلیل لذیذ بودن خورده می شود و بقیه برای تهیه دارو های سنتی مصرف می شوند. در شماری از استان های چین رستوران هایی وجود دارند که غذا هایی مانند سوپ خفاش (با سرو خفاش کامل)، یا سوپ درست شده با گوشت گربه های زباد آسیایی عرضه می نمایند.

مار کبرای سرخ شده، پنجه آب پز خرس، و مغز میمون نیز در فهرست غذا های رستوران های گران قیمت به چشم می خورد. در بازار فروش جانوران وحشی مناطق فقیرنشین، موش صحرایی، گربه، مار و بسیاری گونه های پرندگان از جمله آن هایی که با خطر انقراض نسل روبرو اند، عرضه می شوند.

همچنین در تهیه بسیاری از دارو های طب سنتی چین، از اعضای بدن حیوانات وحشی عمدتاً با این تصور که قدرت بهبود شماری از عارضه ها مانند التهاب مفاصل و یا نقرس را دارند، استفاده می شود. تقاضا برای فلس مورچه خوار های فلس دار آسیایی جهت تهیه دارو سبب شده که نسل این حیوان در چین تقریباً از بین برود، در سایر نقاط دنیا هم اکنون مورچه خوار فلس دار جانوری است که در حیات وحش بیشتر از هر حیوان دیگری غیرقانونی شکار می شود.

استفاده غیر قابل کنترل از شاخ کرگدن برای تهیه دارو های سنتی چین، نمونه دیگری است از این که چگونه این فرایند سبب شده نسل این حیوان با خطر انقراض روبرو شود. همه این ها هنگامی اتفاق می افتد که تخمین زده شده بیش از 70 درصد بیماری های عفونی از حیوانات به خصوص حیوانات وحشی به انسان سرایت می نماید.

شیوع ویروس کرونا سبب شده که توجهات به تجارت جانوران وحیوانات وحشی چین جلب شود. رویه ای که هم اکنون به دلیل این که شماری از گونه ها را با خطر انقراض نسل روبرو نموده، مورد انتقاد گروه های هوادار محیط زیست قرار گرفته است. مقامات چین برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا، خرید و فروش جانوران و حیوانات وحشی را به طور موقت ممنوع نموده اند، ولی فعالان محیط زیست از این فرصت برای درخواست ممنوعیت دائمی استفاده می نمایند.

صندوق حیات وحش برای طبیعت، در بیانیه ای می گوید این بحران سلامتی، باید هشداری باشد مبنی بر این که استفاده غیرقابل کنترل از حیواناتی که نسل شان با خطر انقراض روبرو است جهت مصارف غذایی و دارویی، باید متوقف شود، ولی دولت چین این موضوع را روشن نموده که ممنوعیت اعلام شده، موقتی خواهد بود.

به عقیده کارشناسان شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی یاری زیادی به محفاظت از گونه های بسیاری از پرندگانی نموده که در طبیعت آزاد زندگی می نمایند. آنان همچنین به موفقیت تصمیم دولت چین در قدغن کردن واردات عاج اشاره می نمایند که پس از سال ها فشار بین المللی برای جلوگیری از انقراض نسل فیل ها اتخاذ شد.

با این وجود، کارشناسان تاکید می نمایند که قدغن کردن و تحت مقررات درآوردن فرآورده های حیات وحش باید منحصر به چین نشود و دنیای باشد. البته به گفته این کارشناسان چین به عنوان بزرگترین بازار فراورده های حیات وحش، به طور مسلم نقش پیش رو را

در این راستا دارد.

قرنطینه مردم در کشور های مختلف موجب کاهش مصرف سوخت های فسیلی شده و در نتیجه از فراوری گاز های گلخانه ای به طرز چشمگیری کاسته شده است. توقف اغلب صنایع و منع یا کاهش رفت و آمد ها باعث شده مواد نفتی و زغال سنگ کمتری در دنیا بسوزد و برای همین گاز های گلخانه ای کمتری در دنیا فراوری می شوند.

گاز های گلخانه ای به طور عمده شامل کربن دی اکسید، اکسید های نیتروژن، متان و بخار آب است که از سوختن مشتقات نفتی

و زغال سنگ وارد جو زمین می شود. این گاز ها موجب گیر انداختن تابش های فرابنفش خورشید در سطح زمین شده و باعث می شوند کره خاکی از حد طبیعی خود گرم تر شود.

قرنطینه سازی چینی ها که ویروس کرونا از این کشور به دیگر نقاط دنیا صادر شد، در هفته های اول موجب کاهش 100 میلیون تن انتشار گاز کربن دی اکسید (معادل انتشار سالانه کشور شیلی) شد. اوایل سال 2019 که خبری از ویروس کرونا نبود، طی دو هفته پس از خاتمه جشن های سال نو چینی در آن سال میزان انتشار گاز های گلخانه ای حدود 400 میلیون تن دی اکسید کربن بوده است، اما برآورد می شود این رقم امسال حدود 300 میلیون تن باشد.

هنوز مصرف زغال سنگ چین بعد از کاهش سالانه در ایام تعطیلات سال نو، به فرایند معمول خود بازنگشته است. یک ماه پیش از سال نو چینی، میزان مصرف این سوخت فسیلی همانند سال های گذشته بود، اما در چند هفته بعد از سال نو در چین، این سطح مصرف به کمترین میزان خود در چهار سال گذشته کاهش یافته است.

اگرچه ممکن است تصاویر مراکز خالی شهر ها به عنوان شاهدی برای کاهش انتشار گاز های گلخانه ای به نظر برسد، اما این فعالیت های صنعتی است که فرایند مصرف انرژی چین را شکل داده و کاهش کنونی فراوری گاز های گلخانه ای بیشتر نتیجه فراوری کمتر پالایشگاه های نفت و مصرف کمتر زغال سنگ برای فراوری برق و ساخت فولاد است.

همچنین بنا به اعلام نهاد های نظارتی بر انتشار سالانه کربن در سراسر دنیا، فراوری کربن در امسال میلادی کاهش زیادی داشته و ممکن است تا پنج درصد نسبت به سال گذشته کمتر شود. این افت در فراوری کربن از بعد از خاتمه جنگ دنیای دوم دیده نشده است.

ازسوی دیگر سه درصد از انتشار کربن دنیا را منتسب به پرواز هوایی می دانند که رقم بالایی محسوب می شود. کرونا انتشار کربن ناشی از پرواز ها را به شدت کاهش داده و پرواز ها به یک بیستم رسیده است.

منبع: صبح نو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کرونا نعمت هم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا نعمت هم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید