مدیریت واحد در حوزه زیارت عزمی ملی را می طلبد

به گزارش ساعت اینترنت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، مدیریت واحد در حوزه زیارت عزمی ملی را می طلبد.

مدیریت واحد در حوزه زیارت عزمی ملی را می طلبد

محمدمهدی خیرجو، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در خصوص وجود مدیریتی واحد در حوزه زیارت اظهار کرد: مقوله زیارت یک عزم ملی می طلبد و تنها مدیریت استانی انتظارات در سطح مورد نظر را برآورده نخواهد کرد. در شورای عالی زیارت با حضور رئیس جمهور چندین مصوبه آنالیز شد که یکی از آنها تسهیل زیارت و رسیدگی به امور زائران بود.

وی اضافه نمود: بعلاوه قرار است کارگروهی در استانداری خراسان در سطح ملی به طور متناوب برگزار شود و به موضوع زیارت و مدیریت آن به شکل وسیع تری توجه شود؛ چرا که ما در مشهد میزبان زائران خارجی نیز هستیم.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در خصوص اقدامات آستان قدس برای تسهیل زیارت زائران تشریح کرد: آستان قدس پس از انقلاب برای تسهیل امر زیارت در کشور 19 زائرسرای بین راهی احداث نموده و 21 زائرسرای دیگر نیز در دست احداث دارد. برای زائرانی که با خودروی شخصی خود به مشهد سفر می نمایند چندین مکان را برای الگو احداث کردیم تا راه برای باقی ارگانها باز و آنها نیز برای ساخت تشویق شوند. برای مثال پلیس راه از ارگان هایی است که از ساخت چنین مجموعه هایی استقبال می نماید؛ چرا که در آمار گزارش شده پس از احداث مجموعه های بین راهی آمار تصادفات کاهش پیدا نموده است.

بخشی از مدیریت زیارت مربوط به استان است

خیرجو ادامه داد: بخشی از مدیریت زیارت به داخل استان باز می شود که باید دید متولیان این حوزه برای حضور زائران چه اقداماتی انجام خواهند داد. البته انتظار داریم در دوره نو، مدیریت واحد زائرین انجام شود و بخش های مختلف نسبت به وظایف خود در مقابل زائر به خوبی ایفای نقش نمایند که در این راه آستان قدس نیز پشتیبان خواهد بود.

وی در خصوص تمهیدات پیک حضور زائران اظهار داشت: در زمان حضور پیک زائران در ایام تعطیل سازمان هایی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ساماندهی مسافران می توانند برای منازل شناسنامه و پلاک معین نمایند، شهرداری کمپهایی را در مبادی ورودی و نزدیک به حرم تجهیز کند و مواردی از این قبیل مورد توجه قرار گیرد.

اسکان زائران به یک سامانه اینترنتی جامع احتیاج دارد

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تشریح کرد: به عقیده من برای مسئله اسکان زائران به یک سامانه اینترنتی جامع احتیاج است که زائر بتواند در مبدا مکان اسکان خود را معین نموده و سرگردان نباشد. پیشنهاد ما این است که تمام مجموعه ها از جمله آستان قدس تمام ظرفیت ها برای اسکان زائران را در سامانه گفته شده ثبت نمایند تا انتخاب برای زائران راحت تر شود.

خیرجو بیان کرد: جلسات ادب حضور با شرکت صنوف، کسبه، هتلدارداران، تاکسی داران و ... هر کدام جداگانه تشکیل شد و فرهنگ میزبانی کریمانه در قالب کلاسهایی تعاملی مورد بحث نهاده شد. تعاملی بودن این کلاس ها به این علت است که به مشکلاتی که کسبه به آنها اعتراض دارند نیز رسیدگی شود. البته آستان قدس بیشتر می تواند کارهای فرهنگی و ایجابی در این زمینه انجام دهد و متولیان این حوزه باید برای عملی کردن آن کوشش نمایند.

لزوم استانداردسازی خاص برای ارائه خدمت به زائران

وی استانداردسازی خاص برای ارائه خدمت به زائران را ضروری برشمرد و اضافه نمود: در مشهد و اطراف حرم ما احتیاجمند استانداردهایی جدا از موارد مرسوم هستیم. شهرهایی که جمعیت زیادی از قومیت و ملیت های مختلف در آن حضور پیدا می نمایند باید استانداردهای خاصی داشته باشند، برای مثال زائران خارجی که به مشهد سفر می نمایند سفیر فرهنگی محسوب می شوند که در این حوزه نیز دوباره عزم ملی طلب می شود.

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اضافه نمود: به همین دلیل باید استاندارها باز تعریف شوند و به عبارتی سطح کیفیت تمام خدمات از B بالاتر باشد و هیچ ارگانی برای کیفیت پایین تری در هیچ حوزه ای نباید مجوز صادر کند. برای این کار رسانه می تواند نقش پررنگی داشته باشد، بعلاوه برگزاری میزگردها و جستجو در دیگر کشورها و راهکارهایشان می تواند تاثیرگذار باشد.

خیرجو در خصوص امنیت زائران توضیح داد: در حوزه امنیت زائران جلساتی با حضور نیروی انتظامی، دادگستری و متولیان این حوزه در حال برگزاری است که تمام ارگان ها برای برقراری امنیت بیشتر در حال کوشش هستند. البته با وجود تمام اقدامات این حوزه نیز احتیاجمند یک درگاه واحد است که اگر اتفاقی برای فردی رخ داد، بتواند با مراجعه به آن پیگیر ماجرا باشد. البته در محوطه های داخلی حرم نیز برای فراهم شدن امنیت بیشتر، کشیک های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا در حرم مطهر 3 برابر سطح شهر است

وی رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا به وسیله زائران در حرم مطهر را 3 برابر سطح شهر بیان کرد و ادامه داد: حدود 800 خادمیار سلامت ماسک و شوینده در اختیار زائران قرار می دهند، بعلاوه غبارروبی، ضدعفونی کردن و امر نظافت روزانه بصورت ویژه پیگیری می شود.

استفاده معنوی بیشتر و زیارت خوب زائران از اولویت های آستان قدس است

مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس گفت: استفاده معنوی بیشتر زائران در حرم مطهر رضوی و زیارت خوب از اولویت های آستان قدس است و پس از برطرف این موارد استفاده از دیگر قسمتها مانند موزه، کتابخانه و ... میسر است. البته برای سهولت استفاده زائران از خدمات در ایام تعطیل برنامه های حرم در قالب پیک زائر اطلاع رسانی خواهد شد و در قسمتهای مختلف به نمایش درخواهد آمد.

منبع: همگردی

به "مدیریت واحد در حوزه زیارت عزمی ملی را می طلبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت واحد در حوزه زیارت عزمی ملی را می طلبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید