درگذشت باستان شناس پیشکسوت، اختلاف درباره نرخ اتاق هتلها

به گزارش ساعت اینترنت، اگر هفته گذشته جامعه ورزش، گردشگری و هنرمند با محمدعلی اینانلو وداع کرد در این هفته جامعه باستان شناسی یک پیشکسوت را از دست داد. محمود موسوی، از باستان شناسان پیشکسوتی بود که روز یکشنبه خبر فوت وی در خبرنگاران منتشر شد.

درگذشت باستان شناس پیشکسوت، اختلاف درباره نرخ اتاق هتلها

زنده یاد موسوی درسال 1366مدیریت پژوهش های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشتوی در سال1373به عنوان دبیراجرایی نخستین گردهمایی باستان شناسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شوش رابرگزار کرد این باستان شناس پیشکسوت در کاوش های میدانی باستان شناسی فراوانی مشارکت داشته و یا سرپرستی آنها را برعهده داشته است.

آیین نامه راهنمایان گردشگری ابلاغ شد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه راهنمایان گردشگری(جهانگردی) را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد. طبق این آیین نامه، راهنمایان گردشگری برای اخذ مجوز فعالیت باید دارای این شرایط باشند:

تابعیت جمهوری اسلامی ایران، متدین به دین اسلام یا اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل 22 سال سن، ارایه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری موثر از مراجع ذی صلاح، عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تأیید مراجع ذی صلاح، داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، موفقیت در مصاحبه عمومی و اختصاصی، گذراندن دوره تخصصی راهنمایان گردشگری و موفقیت در آزمون و اخذ مدرک خاتمه دوره از مراجع ذی صلاح، داشتن کارت خاتمه خدمت نظام وظیفه یا معافیت برای متقاضیان مرد، دارا بودن سلامت جسمانی متناسب با موضوع فعالیت و سلامت روانی به تأیید پزشک معتمد سازمان و تسلط به یکی از زبان های خارجی (برای راهنمایان گردشگری بین المللی).

در آیین نامه مذکور مقرر شد راهنمایان گردشگری صرفاً مجاز به ارایه خدمات هدایت به دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری مجاز از سوی سازمان باشند و راهنمایان دارای مجوز معتبر، از پرداخت ورودیه به اماکن تاریخی، فرهنگی، باستانی، طبیعی و موزه ها معاف هستند.

اختلاف بر سر نرخ اتاق هتل ها بالا گرفت/ هتل داران: شکایت می کنیم

جامعه هتلداران کشور چند روز پیش در جلسه ای با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درخواست افزایش نرخ اتاق هتل های کشور را حداکثر تا 15 درصد بیان کرد. صورتجلسه آن نیز به امضای معاون گردشگری رسید. اما پس از چند روز معاونت گردشگری بیان کرد که این اقدام شتابزده بوده و با چنین کاری مخالف است و در نهایت هتلداران می توانند تنها 12 درصد افزایش نرخ داشته باشند.

باردیگر در حاشیه مراسم افتتاح سایت رزرواسیون جامعه هتلداران کشور که روز 20 دی ماه برگزار گردید، رئیس جامعه هتلداران کشور در نامه اعتراض آمیزی به معاونت گردشگری بیان کرد که باید مشخص نرخ ها آزادسازی گردد تا بازار عرضه و تقاضا، نرخ را مشخص کند.

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران در این نامه خطاب به مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور نوشت: ضمن اعتراض بسیار شدید نسبت به دستورالعمل صادره در مورد افزایش نرخ کماکان اصرار داریم که نرخ هتل ها می بایست مورد آزاد سازی قرار گیرد تا شرایط عرضه و تقاضا آن را مشخص نموده و سرمایه گذاران این عرصه با رغبت بیشتری سرمایه های خود را در ساخت و بازسازی هتل به کار گیرند و این حق را برای خود قائلیم که از تمامی مراجع ذیصلاح و ظرفیت های قانونی کشور در این راستا یاری بگیریم.

امکان ندارد نرخ توسط مجموعه دیگری مشخص گردد

پس از دریافت این نامه توسط معاون گردشگری، مرتضی رحمانی موحد در گفتگو با ساعت اینترنت بیان کرد که از حق مردم در برابر گران سازی نرخ هتل ها به اسم آزاد سازی نمی گذرد.

وی نظارت بر نرخ گذاری هتل ها را براساس قوانین بر عهده دستگاه سازمان میراث فرهنگی اعلام نموده و گفته که امکان ندارد که نرخ توسط مجموعه دیگری مشخص گردد، این موضوع یک انتظار غیرمنطقی است چراکه آزادسازی ممکن است تبدیل به گران سازی گردد، بنابراین نباید با این مساله به صورت شعاری برخورد کنیم.

این اختلافات هنوز ادامه دارد تا حدی که امروز 24 دی ماه قرار است هتلداران بایکدیگر درباره این موضوع بحث و گفتگو نمایند.

خواهران پنه لوپه تهران را ترک کردند

در مراسم اختتامیه نمایشگاه پیکره هایی برای صلح (تندیس های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم) که به مدت 4 ماه در ایران به نمایش گذاشته شد رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور از آمادگی ایران برای همکاری های فرهنگی مستمر با کشور ایتالیا اطلاع داد.

سید محمد بهشتی با اعلام این خبر گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مناسبات و تعاملات فرهنگی خود با کشورهای غربی شاهد فراز و نشیب ها و نوساناتی بود، به طوری که این نوسانات گاهی بسیار شدید بوده است.

سیمان کردن گنبد بازارچه چوبی

تور بازدید ساعت اینترنت از مسجد مشیرالدوله، خانه تیمورتاش و چارسوق چوبی برگزار گردید در این برنامه نصرالله حدادی به عنوان کارشناس میراث فرهنگی و تهران پژوهش حضور پیدا کرد و اطلاعاتی از این بناهای تاریخی در اختیار نمایندگان رسانه ها قرار داد.

بازدید از خانه تیمورتاش که در دانشگاه جنگ واقع شده است یکی از بناهای نفیسی بود که در اختیار یک ارگان نظامی واقع شده است و بازدید از آن برای عموم مردم ممکن نیست. این عمارت تاریخی دارای معماری تلفیقی ایرانی و روسی است که می توان شاخصه های مهمی در آن را مانند غلام رو، پنجره های ارسی و پیش بخاری های قرینه و متعددی را در آن دید.

این بنای تاریخی دارای راهروی قرینه غلام رویی است که تزئینات سقف آن، تلفیقی از گچ بری، آینه کاری و لندی کاری است. خانه تیمورتاش از جمله آثار دوره پهلوی اول است و در تهران، در داخل محوطه دانشگاه فرماندهی و ستاد واقع شده است. این خانه در حدود سال 1310 ساخته شد و به عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار رضا پهلوی تعلق داشت. خانه تیمورتاش در 2 طبقه ساخته شد و دارای زیرزمین است. ارتفاع در طبقات این ساختمان متفاوت است.

خانه تیمورتاش

خانه تیمورتاش در سال 1383 با شماره 11197 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. بخشی از این خانه به عنوان موزه سلاح و ابزارات جنگی مورد استفاده قرار می گیرد که می توان در این موزه مدرن ترین سلاحی که به ایران آمده بود را نیز مشاهده کرد. در این باره، نصرالله حدادی تهران شناس گفت که بهتر بود موزه نظامی کاخ سعدآباد با این موزه تلفیق گردد و آن را موزه به اینجا منتقل نمایند. البته مسئولان این دانشگاه در نظر دارند تا در ایام دهه فجر اتاق های اداره این بخش از دانشگاه را به ساختمان جدید دیگری، انتقال دهند و این مکان را به موزه جنگ تبدیل نمایند در آن صورت بازدید برای عموم مردم آزاد می گردد.

یکی دیگر از آثار تاریخی که در این تور مورد بازدید نهاده شد، چارسوق چوبی در منطقه 11 بود که یکی از چارسوق های منحصر به قرد است که به گفته حدادی نمونه آن در ایران وجود ندارد. این چارسوق در بین آپارتمانهای تازه ساخت هنوز باقی مانده و می توان بخش هایی از کاشی های باقی مانده از آن را نیز کنار یکی از مغازه های زیر چارسوق پیدا کرد. سقف این چارسوق چوبی بوده و رویش گنبدی سیمانی شکل واقع شده است. این گنبد روی سقف چوبی 12 سال پیش توسط شهرداری منطقه 11 سیمان شده بود در صورتی که حدادی معتقد است می بایست آن را با صمغ درخت مرمت می کردند نه اینکه کل آن را سیمان بگیرند و این نمای نازیبا را ایجاد نمایند. به همین دلیل است که اکنون سقف این بازارچه پوشیده و درحال ریزش است! این چارسوق بیش از 120 سال عمر دارد.

سقف چارسوق چوبی

مسجد و مدرسه مشیرالسلطنه نیز مکان بعدی بازدید ساعت اینترنت بود. در این مسجد ساعتی وجود دارد که به گفته حدادی یکی از اولین ساعت های وارد شده به تهران بوده و تا حدود سالهای 1335 کار می نموده است. این ساعت در ورودی مسجد مشیرالسلطنه واقع شده است. طاقهای ضربی این مسجد سادگی آن را بازگو می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "درگذشت باستان شناس پیشکسوت، اختلاف درباره نرخ اتاق هتلها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت باستان شناس پیشکسوت، اختلاف درباره نرخ اتاق هتلها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید