قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها

به گزارش ساعت اینترنت، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استان هرمزگان که دومین نشست پس از استان سیستان و بلوچستان بود به تشریح قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها پرداخت.

قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار گردید گفت: در نظام های تعلیم تربیت جهان حساسیت ویژه ای بر روی آموزش وپرورش دانش آموزان با احتیاجهای ویژه وجود دارد و نظام تعلیم و تربیتی پیروز تر است که تعلیم وتربیت دانش آموزان با احتیاجهای ویژه آن پیروز عمل کند.

وی اضافه نمود: سازمان آموزش وپرورش استثنایی در راستای عدالت آموزشی و ایجاد امکانات برابر تحصیلی برای تمام دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان استثنایی ایجاد شده است و مخاطبین و فراگیران این سازمان کسانی هستند که زحمت، وقت تخصص و هزینه مضاعفی را طلب می نمایند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش وپرورش استثنایی همه مأموریت های وزارت آموزش وپرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیت ها و خدمات وزارت آموزش وپرورش است اظهار کرد: علاوه بر این، آموزش وپرورش استثنایی در چهار طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توان بخشی مسائل ویژه یادگیری، طرح آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر و طرح راهنمایی نیز خدمات ویژه به آموزش وپرورش عادی ارائه می نماید.

وی اضافه نمود: آموزش وپرورش استثنایی علاوه بر چهار مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات حمایتی و توان بخشی به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه است.

معاون وزیر با بیان اینکه ساختار سازمانی متناسب با مأموریت های سازمان آموزش وپرورش استثنایی در سطح ملی و استانی دیده شده است، گفت: علی رغم خدمات فراسازمانی، ساختار آموزش وپرورش استثنایی در سطح منطقه ها حلقه مفقوده است و این ساختار در سطح منطقه ها 760 گانه آموزش وپرورش وجود ندارد.

وی اضافه نمود: علاوه بر این بعضی از برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی احتیاج به هماهنگی، انسجام بخشی و نگاه توسعه ای تمامی معاونت ها در سطح ادارات کل دارد که این انسجام هم گاهی اوقات وجود ندارد.

حسینی توضیح داد: باهدف توسعه فعالیت های آموزش وپرورش استثنایی تا سطح منطقه ها و انسجام بخشی در سطح ادارات کل، تشکیل شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی استان به تصویب شورای سازمان رسیده است.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در ادامه به تشریح قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی استان ها پرداخت و گفت: آنالیز و رصد شاخص های آموزش وپرورش استثنایی در استان ها و نظارت بر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و اضافه کردن قلمروهای نو و استفاده از یافته های سنجش از جمله قلمروهای کاری این شورا است.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان 18 مرکز مسائل ویژه یادگیری وجود دارد و این استان احتیاج به 20 مرکز نو دارد گفت: توسعه کمی و کیفی مراکز مسائل ویژه یادگیری در استان ها از دیگر قلمروهایی است که این شورا می تواند به آن ورود پیدا کند.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از چرخش های سازمان آموزش وپرورش استثنایی چرخش از تفکیک به سمت تلفیق است، گفت: رشد کمی دانش آموزان تلفیقی و توسعه کیفی طرح تلفیقی فراگیر از جمله مواردی است که شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی استان ها می توانند به آن ورود پیدا نمایند.

معاون وزیر با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی استان هرمزگان به 3 هزار و 600 وسیله آموزشی، ورزشی و توان بخشی با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان احتیاج دارند گفت: سال گذشته در قالب نهضت توان افزایی 287 میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات به وسیله خیرین به دانش آموزان استثنایی استان هرمزگان یاری شد و در امسال نیز 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی برای این تجهیزات اختصاص می یابد.

حسینی در مورد تعلیم وتربیت دانش آموزان دیرآموز گفت: شناسایی دانش آموزان دیرآموز، آموزش معلمین و مدیران، فراوری محتوا و فراوری و توزیع بسته های آموزشی با همکاری معاونت ابتدایی، آموزش اولیا و اجرای مداخلات بهنگام از جمله فعالیت هایی حوزه دانش آموزان دیرآموز است که شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی استان ها می توانند به آن ورود پیدا نمایند.

حسینی مناسب سازی های مختلف در تمامی ابعاد تعلیم وتربیت برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را از دیگر قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی استان ها دانست و گفت: مناسب سازی در تمامی ابعاد ورزشی، پرورشی، آموزشی، تجهیزاتی و فضاهای آموزشی از جمله احتیاجهای دانش آموزان استثنایی است که باید به آن توجه ویژه ای گردد.

حسینی در ادامه گفت: سال گذشته سه بسته تحولی توسعه مشارکت ها، مداخلات بهنگام طلایی و مدرسه انطباقی در آموزش وپرورش استثنایی اجرایی شد که بعضی از فعالیت های این بسته ها استمراری بود و در امسال فعالیت های این بسته ها با شاخص های نو استمرار خواهند یافت.

وی اضافه نمود: در امسال نیز دو بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان بخشی خانواده محور و غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل یادگیری در آموزش وپرورش استثنایی تدوین شده است و نظارت بر اجرایی شدن این بسته های تحولی از دیگر قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی استان ها است.

حسینی در انتها گفت: تا به امروز و در راستای طرح راهنمایی 3 هزار و 348 تبلت برای دانش آموزان احتیاجمند استان هرمزگان تضمین شده است و هنوز 1200 دانش آموز احتیاجمند این استان به تبلت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند که کل اعتبار مورجهانز آن از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اختصاص خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری پانا

به "قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید