درخشش نام 65 مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه های برتر دنیا

به گزارش ساعت اینترنت، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: در رتبه بندی سال 2023 مؤسسه آموزش عالی تایمز، نام 65 مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه های دنیا قرار گرفته است.

درخشش نام 65 مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه های برتر دنیا

محمد حسن زاده رئیس ایرانداک گفت: در رتبه بندی سال 2023 مؤسسه آموزش عالی تایمز، نام 65 مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه های دنیا قرار گرفته است، حضور دانشگاه های علوم پزشکی گلستان، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران در صدر دانشگاه های ایران و ورود به رتبه 351 تا 400 دنیا و قرار گرفتن ایران در رتبه ششم در بین کشور های دارای بیش از 50 نماینده در این رتبه بندی از جمله ویژگی های جالب این رتبه بندی بوده است.

به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)،استاد علم اطلاعات و دانش شناسی اعلام نمود: بر پایۀ این گزارش، دانشگاه های علوم پزشکی گلستان، علوم پزشکی کردستان، و علوم پزشکی مازندران در جایگاه نخست ملی و 400-351 دنیای هستند. جایگاه دو دانشگاه ایرانی نیز با عنوان reporter گزارش شده است. مؤسسه هایی که رتبة دنیای آن ها reporter است، آن هایی هستند که داده های خود را به مؤسسة آموزش عالی تایمز داده اند، ولی کمینة لازم برای به دست آوردن رتبة دنیای را نداشته اند.

رئیس ایرانداک اضافه نمود: ایران بعد از ژاپن، چین و هندوستان چهارمین کشور آسیایی از نظر تعداد دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی در ویرایش 2023 بوده است. روی هم، نام 1799 مؤسسه از 104 کشور گوناگون دنیا در لیست آمده است. در منطقه خاورمیانه ترکیه و ایران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در این بین، قاره آسیا با 669 دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه بندی داشته است. در رتبه بندی سال پیش این نظام رتبه بندی 58 مؤسسه از ایران در میان مؤسسه های برتر دنیا جای گرفته بودند. آنالیز روند سالانه حضور دانشگاه های ایران، نشان دهنده افزایش مداوم از یک دانشگاه در ویرایش سال 2012 به 65 دانشگاه در ویرایش 2023 بوده است.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد اعلام نمود: روند سالانۀ حضور مؤسسه های ایرانی در نظام رتبه بندی دنیای دانشگاه های مؤسسۀ آموزش عالی تایمز همیشه رشد داشته است و در ویرایش 2023 به 65 مؤسسه رسیده است. با این حال، باید توجه داشت که شمار مؤسسه های برتر مؤسسۀ آموزش عالی تایمز نیز سال به سال افزایش یافته است. برای نمونه، در ویرایش 2022 این نظام رتبه بندی، 1662 مؤسسه از کشور های گوناگون دنیا رتبه بندی شده بودند.

به گفته حسن زاده رتبه بندی دنیای آموزش عالی تایمز، مؤسسه های پیشرو دنیا را در پنج زمینۀ آموزش (با وزن 30 درصد)، منظره دنیای (با وزن 5/7 درصد)، پژوهش (با وزن 30 درصد)، استناد ها (با وزن 30 درصد)، و عایدی های صنعتی (با وزن 5/2 درصد)؛ بر پایۀ 13 سنجۀ کمی ارزیابی می نماید.

رتبه بندی سال جاری با تحلیل 15.5 میلیون انتشارات علمی، 121 میلیون استناد، پرسش از 40000 متتخصص آموزش عالی در دنیا و داده های ارسال شده از سوی دانشگاه ها اجرا شده است. بر پایۀ ویرایش 2023 میلادی نظام رتبه بندی مؤسسة آموزش عالی تایمز، University of Oxford پیشگام در دنیا است و دانشگاه های Harvard University، University of Cambridge، Stanford University، Massachusetts Institute of Technology، California Institute of Technology، Princeton University، University of California, Berkeley، Yale University، و Imperial College London در جایگاه دوم تا دهم هستند.

محمد حسن زاده اضافه نمود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و بروزرسانی ابزار هایی حرفه ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می کوشد تا در زمینه های در پیوند با مأموریت هایش به سیاست گذاران برای برنامه ریزی های درست و کارآمد کمک رساند. این گزارش نیز از انتشارات سامانة جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در دنیا (نما) است که به پایش و گزارشِ پیرامونِ 90 شاخص گوناگون از 55 نهاد دنیای در حوزه های علم، فناوری، و نوآوری می پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

ساعت اینترنت علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "درخشش نام 65 مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه های برتر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش نام 65 مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه های برتر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید