با 10 علت روشن نشدن لپ تاپ آشنا شوید

به گزارش ساعت اینترنت، چرا لپ تاپ روشن نمی گردد؟ روشن نشدن لپ تاپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر لپ تاپ شما روشن نمی گردد، ممکن است منبع تغذیه، باتری، مادربورد، کارت گرافیک یا رم شما خراب شده باشد. با این حال، در بیشتر موارد مشکل از برق و منبع تغذیه است؛ بنابراین اولین توصیه این است که از سالم بودن راستا برق و ورودی برق به لپ تاپ اطمینان حاصل کنید، در صورتی که مشکل حل نشد، سایر مراحل را پیگیری کنید. در این مقاله به ارائه پاسخ های مختلف برای این سؤال می پردازیم که چرا لپ تاپ روشن نمی گردد.

با 10 علت روشن نشدن لپ تاپ آشنا شوید

1- خراب بودن سیم برق

برای آغاز، مطمئن شوید که لپ تاپ شما به برق وصل است. هرگونه پیچ خوردگی یا شکستگی در سیم می تواند منجر به ایجاد اتصال و قطعی برق لپ تاپ گردد. به سیم برق و پریز آن به خوبی و با دقت نگاه کنید. چراغ روی آداپتور شارژر لپ تاپ معمولاً نشانگر خوبی برای آنالیز سلامت ورودی جریان برق به داخل دستگاه است. آداپتور شارژر را به خوبی آنالیز کنید که آیا بوی سوختگی می دهد؟ در صورتی که مسئله ای در این قطعه مشاهده کردید، برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید. شاید مشکل در سیم برق باشد، در این حالت کار شما آسان تر بوده و به راحتی می توانید آن را نیز تعویض کنید.

2- اتصال اشتباه باتری

در صورتی که باتری لپ تاپ شما سالم بوده و به درستی به لپ تاپ متصل شده باشد، حتی در صورتی که سیم برق و شارژر لپ تاپ آسیب دیده باشند نیز می توانید از دستگاه خود بهره ببرید. برای ادامه آنالیز اینکه چرا لپ تاپ روشن نمی گردد، اتصالات باتری را به خوبی آنالیز کنید. شاید باتری بنا به هر علتی از جای خود خارج شده باشد. البته باتری لپ تاپ نیز بعد از چند سال استفاده ممکن است خراب شده و کاملاً از مدار خارج گردد. در این شرایط، لپ تاپ تنها با جریان مستقیم برق کار خواهد نمود. در این حالت نیز باید لپ تاپ را به برق شهری متصل نموده و سپس روشن شدن آن را امتحان کنید.

3- گرمای بیش از حد دستگاه

اگر پردازنده های لپ تاپ مجهز به محافظ حرارتی هستند و در صورتی که دمای آن از اندازه مشخصی تجاوز کند، به صورت اتوماتیک دستگاه را خاموش نموده و اجازه روشن شدن را به آن نمی دهند. بنابراین پاسخ سؤال شما در خصوص اینکه چرا لپ تاپ روشن نمی گردد را باید در داغ شدن بیش از حد دستگاه خود جستجو کنید.

اگر لپ تاپ را روی تخت، بالش و یا سایر سطوح نرم قرار داده اید، مطمئن شوید که دریچه های هواکش دستگاه شما مسدود نشده باشند و هوای گرم داخل دستگاه به خوبی می تواند خارج گردد. افزایش حرارت دستگاه بعلاوه ممکن است به خاطر معیوب شدن هواکش (فن) دستگاه شما باشد. بنابراین بازبینی و تعمیر آن را باید در دستور کار خود قرار دهید. این نکته را در خاطر داشته باشید که بعد از چند سال استفاده از لپ تاپ معمولاً پره های هواکش آن کثیف شده و کارایی آن ها کاهش پیدا می نماید. چربی هوا، گرد و خاک، پرز و مو موجود در محیط می تواند وارد لپ تاپ شده و به پره های هواکش بچسبند و به مرور زمان باعث ضعیف شدن عملکرد آن گردد. حل این مشکل سخت نیز و یک تعمیرکار لپ تاپ به راحتی می تواند پره های هواکش دستگاه شما را بازبینی، تمیز و سرویس کند.

لپ تاپی که پس از خنک شدن دوباره روشن می گردد، به احتمال زیاد مشکل گرم شدن بیش از حد دارد. اگر مشکل لپ تاپ شما همین است، بهتر است با دقت خیلی بیشتری از دستگاه خود استفاده نموده و در اسرع وقت آن را تعمیر کنید. چراکه گرمای بیش از حد می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

4- مشکل نمایشگر لپ تاپ

بعضی از افراد در پی پاسخی برای این مشکل می گردند که چرا لپ تاپ روشن نمی گردد، در حالی که لپ تاپ آن ها سالم و روشن است! یکی از مسائل متداول، خراب شدن نمایشگر لپ تاپ است که باعث می گردد افراد تصور نمایند لپ تاپ آن ها روشن نمی گردد. برای آنالیز این مشکل، چند راه حل پیش روی شما خواهد بود. در ابتدا، به لامپ های لپ تاپ توجه کنید. در صورت روشن شدن لپ تاپ، لامپ های آن هم روشن خواهند شد. آنالیز حرکت و فن ها و گرم شدن لپ تاپ هم می تواند نشان دهنده روشن بودن دستگاه باشد. ولی برترین آزمون این است که لپ تاپ را به یک نمایشگر خارجی وصل کنید تا این مشکل را به خوبی آنالیز کنید. اگر روی نمایشگر خارجی تصویر سالمی دریافت کردید، مشکل از نمایشگر لپ تاپ شما است.

5- مشکل قطعات داخلی

اگر مشکل لپ تاپ با تعویض و یا آنالیز راستا برق و خنک شدن دستگاه حل نشد، احتمالاً یکی از قطعات داخلی لپ تاپ آسیب دیده است. خراب شدن پاور (ورودی برق)، مادربورد، کارت گرافیک و رم می تواند منجر به روشن نشدن لپ تاپ گردد. در این حالت باید لپ تاپ را نزد یک تعمیرکار متخصص برده آنالیز کند چرا لپ تاپ روشن نمی گردد و مشکل را شناسایی کند.

6- خراب بودن قطعات نو

آیا نواً قطعه نوی مثل رم یا هارد به لپ تاپ خود اضافه نموده بودید؟ اگر مشکل روشن شدن لپ تاپ شما بلافاصله پس از استفاده از این قطعات نو ایجاد شده است، احتمالاً این قطعات مسئله ای دارند. بنابراین آن ها را از مادربرد جدا نموده و عملکرد لپ تاپ را مجدداً آنالیز کنید.

7- معیوب شدن باتری CMOS

مسائل پیرامون باتری CMOS یکی از پاسخ های احتمالی برای سؤال چرا لپ تاپ روشن نمی گردد شما هستند! این باتری تنظیمات BIOS را روی مادربورد ذخیره می نماید و ممکن است خراب شوند. خراب شدن این باتری بیشتر اوقات به علت خاموش نگه داشتن لپ تاپ برای مدت طولانی اتفاق می افتد و یا اینکه بدون باتری از لپ تاپ بهره ببرید. تعویض این باتری می تواند مشکل لپ تاپ شما را حل نماید.

در بخش قبل به آنالیز دلایلی پرداخته شد که لپ تاپ شما هیچ واکنشی به فشردن دکمه روشن/خاموش ندارد. ولی اگر بعد از فشردن دکمه ، لپ تاپ روشن شده ولی به درستی کار نمی نماید، بهتر است دلایل و شرایط زیر را نیز در نظر داشته و آن ها را آنالیز کنید.

8- به صدای لپ تاپ توجه کنید

اگر قطعات متصل به مادربورد لپ تاپ دچار مشکل شده باشند، معمولاً این مشکل را به وسیله صدای بوق اطلاع رسانی می نمایند؛ بنابراین، اگر هنگام روشن شدن لپ تاپ صدای بوق عجیبی از داخل دستگاه می شنوید، مشکل از یکی از قطعات داخلی لپ تاپ است و باید به تعمیرکار مراجعه کنید. تعداد این بوق ها در واقع نوعی کد و پیغام است تا بتوانید مشکل را شناسایی کنید. به وب سایت سازنده لپ تاپ مراجعه کنید و پیغام پشت هرکدام از این بوق ها را متوجه شوید.

به عنوان مثال، بوق ممتد حاکی از مشکل در RAM دستگاه است. 1 بوق طولانی و 2 بوق کوتاه به معنای مشکل کارت گرافیک است. 5 بوق کوتاه نیز می تواند به معنای مشکل CPU باشد. با این حال، این پیغام ها بسته به شرکت سازنده Motherboard می تواند متفاوت باشد و باید مشخصات دستگاه خود را آنالیز کنید.

9- سی دی، دی وی دی و یواس بی را خارج کنید

آنالیز کنید که آیا هیچ CD و DVD و یا USB به دستگاه متصل است یا خیر. وجود این حافظه های خارجی ممکن است در فرآیند بوت شدن لپ تاپ تداخل ایجاد نمایند و باعث شوند لپ تاپ شما روشن نگردد. البته مشکل های ناشی از وجود حافظه های جانبی عموماً منجر به بارگذاری نشدن سیستم عامل لپ تاپ شما خواهند شد.

10- سلامت ویندوز را آنالیز کنید

ممکن است فایل های سیستم عامل شما (ویندوز) آسیب دیده باشد و تصور کنید لپ تاپ شما روشن نمی گردد. در این شرایط یا باید ویندوز را تعمیر نموده و یا اینکه آن را تعویض کنید. درهرحال، در این شرایط مشکل شما نرم افزاری بوده و حل کردن آن سختی و پیچیدگی کمتری خواهد داشت.

منابع: lifewire و smallbusiness.chron

منبع: دیجیکالا مگ

به "با 10 علت روشن نشدن لپ تاپ آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10 علت روشن نشدن لپ تاپ آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید