گوشی های سامسونگ در چه کشورهایی ساخته می شوند؟ شاید فکرش را هم نکنید!

به گزارش ساعت اینترنت، اگر برایتان این پرسش به وجود آمده که گوشی های سامسونگ در چه کشور یا بهتر است بگوییم چه کشورهایی فراوری می شوند، این مطلب را از دست ندهید.

گوشی های سامسونگ در چه کشورهایی ساخته می شوند؟ شاید فکرش را هم نکنید!

سامسونگ بزرگ ترین شرکت فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا به شمار میرود و اکنون هم با اختلاف نسبتا خوبی در مقایسه با اپل و شیائومی، در صدر جدول واقع شده است. شرکت کره ای بیش از یک دهه است که توانسته این عنوان را حفظ کند و بخش بزرگی از این موفقیت را هم مدیون کیفیت خوب محصولاتی است که طی چند سال اخیر راهی بازار نموده است.

سامسونگ آنقدر عملکردش در فراوری و فروش گوشی هوشمند خوب هست که فقط در سال گذشته توانست بیش از 300 میلیون دستگاه از محصولاتش را به فروش برساند. احتمالا می توانید تصور کنید که چنین اندازه فراوری بالایی احتیاجمند شرکت های مونتاژ بزرگ و متعددی هستند که شبانه روز باید کار نمایند. این شبکه باید آنقدر گسترده باشد که سامسونگ بتواند احتیاج مردم را پاسخ دهد.

همینطور هم هست. سامسونگ در سراسر دنیا، شرکت های مونتاژ فراوانی دارد. شاید شما فکر کنید گوشی های سامسونگ فقط در ویتنام یا چین ساخته می شوند، اما اینطور نیست. البته حق هم دارید اینطور فکر کنید چون فقط گوشی های ساخت این کشورها هستند که به دست ما می رسند. البته چند سالی است که گوشی های ساخت هندوستان هم وارد بازار ایران می گردد اما حتی اگر هند را هم به مجموعه این دو کشور اضافه کنیم، باز هم نیمی دیگر باقی می مانند. وقت را تلف نمی کنیم و می پردازیم به کشورهایی که سامسونگ در آن ها، شرکت های مونتاژ گوشی احداث نموده است.

گوشی های سامسونگ در چه کشورهایی فراوری می شوند؟

1. چین

احتمالا تعجب ننموده اید چون چین، یکی از کشورهایی است که تقریبا می توانیم بگوییم تمام شرکت های فراورینماینده سخت افزار به علت تعداد بالای نیروی کار و حقوق بسیار پایین، در آن شرکت مونتاژ احداث نموده اند. اپل هم بسیاری از گوشی های خود را در این کشور فراوری می نماید. سامسونگ اما به عنوان بزرگ ترین فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا، بخش بزرگی از دستگاه های خود را در کشور چین فراوری می کرد. جالب است بدانید این کشور آنقدر نیروی کار دارد و آنقدر وسیع هست که این همه شرکت چینی هم در آن فعالیت می نمایند اما باز هم تعداد نیروی کار در آن بالاست و گنجایش این را دارد که از شرکت های بیشتری پشتیبانی کند.

اما نکته ای که در بالا وجود داشت این بود که گفتیم سامسونگ بسیاری از گوشی هایش را در این کشور فراوری می کرد! درست شنیده اید. شرکت کره ای دیگر در چین هیچ خط فراوریی ندارد. از سال 2019 تا به امروز، هیچ یک از گوشی های سامسونگ در این کشور فراوری نمی شوند. سامسونگ پیش تر دو شرکت مونتاژ در چین داشت اما وقتی سهم شرکت در بازار این کشور به کمتر از 1٪ رسید، مجبور شد از تعداد فراوریات بکاهد تا بتواند ضررها را جبران کند. اما این فرایند نزولی آنقدر ادامه دار شد که سامسونگ مجبور شد به طور کلی، خطوط فراوری خود را در کشور چین تعطیل کند.

2. ویتنام

ویتنام را می توان کشوری دانست که یکی از بزرگ ترین خطوط فراوری گوشی سامسونگ در آن واقع شده است. یکی از دلایلی که باعث شده ویتنام یک قطب بزرگ فراوری گوشی برای سامسونگ تبدیل گردد این است که شرکت کره ای در این کشور شرایط بسیار خوبی هم دارد. سامسونگ در استان Thai Nguyen این کشور، دو کارخانه احداث نموده که در آن ها هم گوشی هوشمند، هم تبلت و هم گجت های پوشیدنی فراوری می شوند.

سامسونگ حتی می خواهد یک شرکت مونتاژ دیگر هم در این کشور احداث کند تا بتواند اندازه فراوریات خود را افزایش دهد. شرکت های کنونی این ظرفیت را دارند تا در طول یک سال، 120 میلیون محصول را فراوری نمایند. در نتیجه اصلا جای تعجب ندارد که بسیاری از گوشی هایی که به دستمان می رسند، ساخت ویتنام هستند. البته فقط ما نیستیم؛ گوشی های ساخت ویتنام سامسونگ به آمریکای شمالی، اروپا و خود ویتنام هم ارسال می شوند.

3. هندوستان

هندوستان نه تنها بزرگ ترین خط فراوری گوشی سامسونگ را در خود دارد، بلکه آن شرکت، بزرگ ترین شرکت فراوری گوشی هوشمند در دنیا هم به شمار میرود. البته از لحاظ ظرفیت فراوری منظورمان است. سامسونگ در سال 2017 بود که اظهار داشت می خواهد 620 میلیون دلار سرمایه گذاری کند تا بتواند اندازه فراوریات خود را در کشور هندوستان به دو برابر برساند.

سامسونگ در سال 2018، نخستین شرکت مونتاژ را در هندوستان تأسیس کرد که ظرفیت فراوری 120 میلیون گوشی در طول یک سال را دارد. بسیاری از گوشی های سامسونگ به کشور هندوستان فراوری می شوند چون در این کشور، شرایط گوشی های سامسونگ بسیار خوب است. سامسونگ توانسته با عرضه گوشی های میان رده از سری M در این کشور، به قلب تپنده بازار میان رده تبدیل گردد. در نتیجه هند تبدیل شده به یکی از مهم ترین بازارهای شرکت کره ای.

سامسونگ هم برای اینکه بتواند از مالیات واردات در هندوستان فرار کند، تصمیم گرفت یک خط فراوری محلی در این کشور احداث کند تا مجبور نباشد هر بار برای واردات، مالیات بپردازد. اکنون گوشی های این شرکت با کمترین هزینه و در نتیجه قیمت مناسب تر به دست کاربران هندی می رسد تا بدین ترتیب سامسونگ بتواند با رقبای قدری چون وان پلاس و شیائومی در این بازار به رقابت بپردازد. در حال حاضر گوشی های ساخت هندوستان سامسونگ به بازار کشورهای آسیایی می آیند اما این احتمال وجود دارد که شاهد عرضه این گوشی ها به بازار اروپا، آفریقا و آسیای غربی هم باشیم.

4. کره جنوبی

کره جنوبی خانه سامسونگ است و به علت جمعیت کمتر در مقایسه با کشورهایی نظیر هندوستان، چین و ویتنام، شرکت خیلی گسترده ای را در خود ندارد. سامسونگ در شرکت مونتاژ خود در این کشور، فقط 10٪ از گوشی هایی را که به بازار دنیای ارسال می شوند را فراوری می نماید که البته این اندازه هم فقط در خاک خود کشور به فروش می رسند. این یعنی اگر سامسونگ در یک سال 300 میلیون گوشی فراوری کند، فقط 30 میلیون از این گوشی ها در کره جنوبی فراوری می شوند که همه آن ها هم به دست خود کاربران کره ای می رسد.

5. برزیل

سامسونگ در برزیل هم کارخانه مونتاژ دارد. این شرکت در سال 1999 در این کشور تأسیس گردد و بیش از 6000 کارمند دارد. تمام گوشی های سامسونگ که به کشورهای آمریکای لاتین ارسال می شوند، به وسیله این شرکت در برزیل فراوری می شوند. از آن جایی هم که مالیات واردات در برزیل بسیار بالاست، سامسونگ با تأسیس کارخانه در این کشور به خود این فرصت را داد تا با کمترین هزینه، در یکی از بازارهای مهم قاره آمریکا، بیشترین گوشی را با قیمتی رقابتی به فروش برساند و به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

6. اندونزی

اندونزی هم یکی دیگر از کشورهای پرجمعیت آسیایی است که سامسونگ در آن خط فراوری دارد. اتفاقا سامسونگ اخیرا تصمیم گرفته که در این کشور، به فراوری گوشی بپردازد. این شرکت در سال 2015 تأسیس شد و این ظرفیت را دارد که در طول یک سال، 800.000 گوشی فراوری کند. این اندازه برای اینکه به تقاضای مردم خود اندونزی پاسخ داده گردد کاملا کافی است. اما به طور کلی، این کارخانه یکی از کوچک ترین کارخانه های فراوری گوشی سامسونگ در مقایسه با 5 شرکت دیگر محسوب می گردد.

اولویت فراوری گوشی های سامسونگ چگونه تغییر می نماید؟

بازار گوشی های هوشمند طی چند سال اخیر به شکل محسوسی تغییر نموده است. شرکت های چینی نظیر شیائومی، ویوو، اوپو، ریلمی، وان پلاس و… در بسیاری از بازارهای دنیا به خاطر عرضه محصولاتی با قیمت مناسب اما تعیینات سخت افزاری قدرتمند، توانستند نظر مثبت خیلی از کاربران را به خود جلب نمایند و در تمامی بخش ها به خصوص مالی و میان رده، با سامسونگ رقابت نمایند. سامسونگ هم باید هرچه در چنته دارد رو کند تا بتواند با فشار سنگینی که از سوی شرکت های چینی به آن وارد شده، مقابله کند.

همین موضوع هم باعث شد سامسونگ مجبور گردد یک سری از اولویت های خود را در فراوری گوشی تغییر دهد. نخستین گوشی ODM شرکت کره ای یعنی گلکسی A6s در سال 2019 فراوری شد. منظور از ODM محصولی است که به وسیله لایسنس شرکت اصلی در کارخانه دیگری فراوری می گردد. همین موضوع سبب شد سامسونگ بتواند در بخش گوشی های مالی، سود بسیار خوبی را به جیب بزند. اکنون انتظار می رود سامسونگ بیش از 60 میلیون گوشی ODM را در آینده ای نزدیک به سراسر دنیا ارسال کند.

گوشی های اوریجینال سامسونگ در چه کشوری ساخته می شوند؟

یک باور اشتباه درباره گوشی های اوریجینال یا همان اصلی سامسونگ وجود دارد. بعضی ها معتقد هستند گوشی که در بازار ویتنام ساخته گردد، بهتر از مدلی است که در چین ساخته می گردد یا مدلی که در کره جنوبی ساخته می گردد بهتر از مدلی است که در هندوستان فراوری می گردد. حقیقت این است که تمام این گوشی ها اصلی هستند چون سامسونگ قطعات خود را از یک سری زنجیره تأمین خاص دریافت و برای خطوط مونتاژ خود ارسال می نماید. مگر می گردد قطعات خراب به هندوستان یا چین ارسال شوند و قطعات سالم و باکیفیت به کره جنوبی و ویتنام؟

تمام این شرکت های فراوری گوشی در واقع نماینده سامسونگ هستند و باید اعتبار شرکت کره ای را حفظ نمایند. بنابراین این حرف کاملا بی اساس است که گفته می گردد گوشی های ساخته شده در فلان کشور، از گوشی های کشور دیگر بهتر یا بدتر هستند. تنها زمانی تعیین می گردد که یک گوشی تقلبی است که اطلاعات درون آن با اطلاعات درج شده روی جعبه مطابقت نداشته باشد، روی گوشی اطلاعات اضافی یا کم درج شده باشد، گوشی آپدیت دریافت نکند یا یک سری اپ های از پیش نصب شده عجیب درون آن وجود داشته باشد. بنابراین تا زمانی که این شرکت ها زیر نظر سامسونگ کار می نمایند، هیچ گوشی تقلبی یا فیکی فراوری نمی نمایند و همگی اصلی هستند.

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوشی های سامسونگ در چه کشورهایی ساخته می شوند؟ شاید فکرش را هم نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های سامسونگ در چه کشورهایی ساخته می شوند؟ شاید فکرش را هم نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید