چرا ایران ونزوئلا نمی گردد؟ ، عدم بدهی، فرصت عظیم برای اداره کشور

به گزارش ساعت اینترنت، ایران مثل ونزوئلا نیست که به دلیل وجود بدهی های فراوان خارجی با فشار تحریم و محدودیت ها با ابرتورم روبرو گردد.

چرا ایران ونزوئلا نمی گردد؟ ، عدم بدهی، فرصت عظیم برای اداره کشور

به گزارش گروه مالی ساعت اینترنت، خوشبختانه ایران به دلیل نداشتن بدهی های خارجی توان فوق العاده ای در اداره امور مالی کشور دارد و این عامل موجب ثبات بخشی حتی در سخت ترین شرایط مالی است.

ایران مثل ونزوئلا نیست که به دلیل وجود بدهی های فراوان خارجی با فشار تحریم و محدودیت ها با ابرتورم روبرو گردد، اگرهزینه ها دولت اصلاح و اقتصاد و بازار ها در داخل به شکلی اصولی مدیریت گردد به دلیل اینکه ایران به جهان بدهکار (بدهی خارجی) نیست و حتی خیلی از کشور بدهکار اوست هیچ وقت دچار ابرتورم نمی شویم.

نباید به انتظار انتخابات امریکا، بازار های سرمایه گذاری کشور به این شکل دچار آشفتگی و نوسان قیمت شوند چرا که چنین رویکردی باعث ایجاد تورم انتظاری در کشور و رشد قیمت ها و احتکار کالا ها می گردد.

اینکه خیلی ها به دلیل تاثیر انتخابات در امریکا بدنبال تبدیل دارای های خود به کالاهایی، چون سکه و ارز بوده و با این شیوه بازار ها را آشفته می نمایند، کار اشتباهی است چرا که امریکا تمام تیر های تحریمی خود را به سوی ایران شلیک نموده است، بنابراین هر کسی رئیس جمهور امریکا گردد فرقی به حال ما ندارد.

هر چند مسائل و مسائل متعددی باعث پسرفت مالی و به هم ریختگی های بازار ها شده است، اما باید گفت که مسائل داخلی در کشور بیشتر از مسائل خارجی است. به طور مثال قاچاق 15 تا 25 میلیارد دلاری کالاٰ در کشور، کسری شدید بودجه سالانه در کنار ناکارآمدی های مدیریتی همراه با شیوع بیماری جانگیر کرونا مسائلی است که اقتصاد را در داخل با مشکل جدی روبرو نموده است.

سیاست گذاری های غلط مالی دولت تاثیر فراوان بر اقتصاد کشور به جای گذاشته است به طور مثال نبود مدیریت درست در بازار سرمایه موجب شد تا این بازار مهم مالی در سراشیبی تندی قرار گیرد و اعتماد سرمایه گذاران به این بازار رسمی و شفاف کم گردد. از طرفی نیر با رشد نقدینگی و ورود آن به بازار های غیر مولد که معمولا بازار های سفته بازی و سوداگری هستند اقتصاد کشور را آشقته نموده است.

این در حالی است که دولت و بانک مرکزی باید با سیاست گذاری های درست و کارشناسی اولا مانع از رشد نقدینگی شوند و ثانیا اقداماتی برای راهنمایی سرمایه ها به بازار های مولد و مراکز فراوری به کار گیرند.

وحید شقاقی شهری رئیس دانشگاه خوارزمی

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا ایران ونزوئلا نمی گردد؟ ، عدم بدهی، فرصت عظیم برای اداره کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایران ونزوئلا نمی گردد؟ ، عدم بدهی، فرصت عظیم برای اداره کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید