وسوسه ای به نام کاهش وزن سریع

به گزارش ساعت اینترنت، 1ـ کاهش وزن سریع با عوارض همراه است ریزش موها، چین و چروک و شلی پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بی حالی، پوسیدگی دندان ها، بروز سنگ کیسه صفرا، ورم و زخم معده، یبوست و...حتی افسردگی از عوارض کاهش وزن سریع هستند.

وسوسه ای به نام کاهش وزن سریع

وسوسه ای به نام کاهش وزن سریع

نویسنده :دکتر بهمن محمدی

اگر می خواهید، خیلی سریع لاغر شوید، باید بدانید که:

1ـ کاهش وزن سریع با عوارض همراه است

ریزش موها، چین و چروک و شلی پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بی حالی، پوسیدگی دندان ها، بروز سنگ کیسه صفرا، ورم و زخم معده، یبوست و...حتی افسردگی از عوارض کاهش وزن سریع هستند.

2ـ کاهش وزن سریع، موجب مقاومت بدن در برابر لاغری می شود

کاهش وزن سریع که معمولا در جریان کم خوری و ورزش شدید روی می دهد، بدن را تحت فشار قرار می دهد و بدن در برابر لاغری مقاومت می نماید. بدین ترتیب، به تدریج سرعت کاهش وزن کند شده و بالاخره در جایی کاهش وزن متوقف می شود. علت این امر احتیاج بدن به حفظ بافت چربی به اسم ذخیره حیاتی انرژی بدن در مواقع گرسنگی و قحطی است و بدن کوشش می نماید به هر صورت ممکن ذخیره چربی را حفظ کند.

3ـ در پی کاهش وزن سریع، مجددا چاقی برمی شود

اگر شخصی که با انجام تمرینات ورزشی شدید و کم خوری لاغر شده است، به هر علت نتواند به همان شدت سابق ورزش کند، ورزش را رها کند و یا غذای خود را افزایش دهد، بدن سریعا واکنش نشان داده و وزن افزایش می یابد. و آن شخص مجدد چاق می شود.

از طرف دیگر، کم خوردن و گرسنگی پایان مقاومت فرد را در هم شکسته و ممکن است باعث شود که حتی بیشتر از قبل غذا بخورد و چاق تر هم بشود.

4ـ در کاهش وزن سریع فرصتی برای ایجاد عادت های غذایی صحیح وجود ندارد

کاهش وزن اصولی و تناسب اندام ماندگار احتیاج به زمان و ایجاد عادت های غذایی مناسب دارد. در دوران کاهش وزن باید عادات غذایی چاق نماینده مانند خوردن غذاهای چرب و پرکالری و مواد غذایی کم خاصیت و چاق نماینده، (نظیر هله هوله و شیرینی جات)را به تدریج کنار گذاشت و عادت های غذایی مناسب، مانند خوردن غذاهای مفید و کم کالری، نظیر سبزیجات و سالاد و مواد پروتئینی را جایگزین آن ها کرد و لبنیات، میوه ها، نان و برنج هم باید در حد متعادل مصرف شود. بنا به دلایل گفته شده کاهش وزن سریع به هیچ اسم توصیه نمی شود. کاهش وزن باید تدریجی، اصولی و همراه با عادات غذایی تازه باشد. در این صورت این کاهش وزن بدون گرسنگی و عوارض است و امکان چاقی مجدد بسیار کم می شود.

برترین ورزش برای کاهش وزن پیاده روی است

پیاده روی در کاهش وزن بسیار موثر است و اگر همراه با رژیم غذایی باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

ویژگی های یک پیاده روی موثر:

1ـ پیاده روی باید با سرعت میانه و به مدت نیم تا یک ساعت روزانه در یک نوبت و به طور پیوسته انجام شود و تا دو ساعت پس از اتمام آن فقط آب نوشیده شود(نوشیدن یک لیوان آب هر نیم ساعت یک بار توصیه می شود و لاغر شدن را سرعت می بخشد).

2ـ برترین زمان پیاده روی پس از صرف صبحانه است. کسانی که امکان پیاده روی در صبح را ندارند، می توانند عصرها پیاده روی نمایند.

3ـ بهتر است مدت پیاده روی از یک ساعت بیشتر نشود. زیرا ممکن است در بدن ایجاد مقاومت کند. در این حالت با اینکه سایز بدن کاهش می یابد، اما پس از مدتی کاهش وزن متوقف می شود. پیاده روی کمتر از نیم ساعت هم تاثیر چندانی در لاغری ندارد.(البته کسانی که وزن شان زیاد است و آمادگی جسمانی خوبی ندارند یا به کمر درد و یا آرتروز مبتلا هستند، ضروری است در ابتدا مدت و سرعت پیاده روی شان کمتر باشد و به تدریج افزایش یابد.

4ـ اگر کسی امکان پیاده روی ندارد و یا مایل است با ورزش و تمرینات ایروبیک وزن خود را کاهش دهد، ضروری است برای حفظ وزن خود تمرینات ایروبیک را همواره ادامه دهد و چنانچه به هر علت ورزش را قطع کند، ضروری است از غذای مصرفی خود بکاهد. بدین ترتیب از افزایش مجدد وزن جلوگیری می شود.

منبع:نشریه ی دنیای سلامت، شماره ی 53.

منبع: راسخون

به "وسوسه ای به نام کاهش وزن سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسوسه ای به نام کاهش وزن سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید