هزار اما و اگر در شهید محسوب شدن یا نشدن نیروهای امدادی

به گزارش ساعت اینترنت، به آن ها که مینگری، گویی شجاعت در هیبت آدمی نشسته رو به رویت؛ گویی فداکاری آدمیست که در میان شعله های آتش، در میان خون و زخم امداد می دهد آدمیان را. حال، به جان فدا کردن کسانی که دنبال نجات جان و مال مردم بوده است چه می توان گفت جز شهادت؟ آیا شغل آتش نشانان، اورژانسی ها و سایر امدادگران جز ایثارگریست؟

هزار اما و اگر در شهید محسوب شدن یا نشدن نیروهای امدادی

به گزارش ساعت اینترنت، هزار اما و اگر در شهید محسوب شدن یا نشدن نیروهای امدادی وجود دارد. اما و اگری که حتی هنوز پس از چهار سال درباره شهدای حادثه پلاسکو هم به آن رسیدگی نشده و آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو جانشان فدا شد هنوز رسما شهید محسوب نمی شوند.

به کلام ساده، اگر نیروهای امدادی آتش نشانی و اورژانس در میان حوادث و در حین عملیات جان خود را از دست دهند، بر اساس آئین نامه مشخص مصادیق حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری شهید محسوب نمی شوند. حتی این حق پس از چهار سال پیگیری سازمان آتش نشانی تهران و خانواده شهدای پلاسکو هم محقق نشد و آتش نشانان پلاسکو هنوز به صورت رسمی شهید نیستند. به این آتش نشانان فداکار فقط نام شهدای خدمت اطلاق شده که نامی سازمانی است و از سوی آتش نشانی و شهرداری تهران به رسمیت شناخته می شود. نامی که هر چند بزرگ؛ اما تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست.

این مورد درباره شهدای سلامت اورژانس تهران هم تکرار شد؛ بطوری که حتی چهار تکنسین اورژانس تهران که بر اثر ابتلا به بیماری کووید19 جان خود را از دست دادند هنوز شهید محسوب نمی شوند. به گفته رییس اورژانس کشور پرونده این افراد یا برگشت خورده یا در دست اقدام است؛ اقدامی که مشخص نیست منجر به شهید محسوب شدن این فداکاران می شود یا خیر؟

به نظر می رسد مشخص نیست که نتیجه این مطالبه رسمی که با پیگیری های فراوان آتش نشانی و اورژانس رو به رو بوده است چه زمانی به نتیجه می رسد؛ اما سازمان های اورژانس و آتش نشانی هر دو اعلام کردند که پیگیر شهید محسوب شدن نیرو های امدادی خود که در حوادث، بلایا و سوانح جانشان را بر کف دستانشان قرار می دهند، هستند.

بر همین اساس مهدی داوری -مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- درباره مطالبه سازمان آتش نشانی برای شهید محسوب شدن آتش نشانانی که طی عملیات جان خود را از دست می دهند، اظهار می کند که درباره پیگیری های اجرا شده سازمان آتش نشانی تهران در خصوص شهید محسوب شدن آتش نشانان از سوی بنیاد شهید، مبنای اقدام سازمان آتش نشانی دستور العمل های ابلاغ شده است.

وی ادامه می دهد: مصوبه ای در شورای شهر تهران مطرح است که اعطای تسهیلات به فداکاران و جانبازان عملیات است. طبق این مصوبه امتیازاتی به این افراد تعلق می گیرد؛ اما این فقط در چارچوب مدیریت شهر است.

داوری می گوید: همچنین پیگیری هایی از سوی شهرداران و سازمان آتش نشانی با بنیاد شهید اجرا شده؛ اما هنوز بنیاد شهید نپذیرفته که آتش نشانانی که در راه خدمت جان خود را از دست می دهند شهید قلمداد کند و تحت پوشش خود درآورد. پیگیری های سازمان آتش نشانی ادامه دارد و رایزنی هایی اجرا شده است. اخیرا هم یکی از اعضای شورای شهر تذکری را در این خصوص مطرح کردند.

وی می افزاید: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است؛ اما امیدواریم که این هم افزایی موجب شود که بنیاد شهید این را بپذیرد. هنوز پاسخ روشنی دریافت نکرده ایم و با تغییرات مدیریتی که اتفاق افتاده است این را پیگیری خواهیم کرد که به نتیجه مطلوب برسیم.

به گزارش ساعت اینترنت، داوری می گوید: واقعیت این است که موضوع شهید محسوب نشدن جان باختگان آتش نشان در حوادث فقط یکی از مواردیست که آتش نشانی تهران آن را پیگیری می کند. مسائل معیشتی و سختی کار آتش نشانان هم از دیگر مواردی است که باید از سوی مسئولان در اولویت پیگیری قرار داده شود. نیاز است که معیشت آتش نشانان بیشتر مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد و به موضوعاتی مثل مسکن هم توجه بیشتری شود.

همچنین دکتر پیمان صابریان -رئیس سازمان اورژانس کشور- هم در این رابطه گفته است که متاسفانه طی سال های گذشته طی دفعاتی شاهد جانباختن برخی از تکنسین های اورژانس بوده ایم که بسیاری از این عزیزان جان خود را حین خدمت رسانی در حوادث و موارد اورژانسی و یا در راه مقابله با بیماری کووید19 از دست داده اند.

وی می گوید: متأسفانه این عزیزانی که حین خدمت رسانی جان خود را از دست دادند از سوی دستگاه های مربوطه شهید محسوب نشدند و این تقاضا را داریم که در این خصوص تجدید نظر جدی صورت گیرد.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به ابتلای تعداد بسیاری از تکنسین های اورژانس به کووید19 ادامه می دهد: تعدادی از تکنسین های اورژانس هم به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. این در حالی است که متاسفانه چهار نفر از پرسنل اورژانس تهران که در راه خدمت رسانی جان خود را از دست دادند هم شهید محسوب نشدند که البته همچنان پیگیر این هستیم و پرونده این چهار نفر یا تایید نشده، یا بازگردانده شده و یا در دست اقدام است.

وی می گوید: تکنسین های اورژانس تهران هم از جمله کادر درمان هستند و اینکه پس از فوت حین خدمت و یاد از دست دادن جان خود به دلیل ابتلا به کووید 19 شهید محسوب نمی شوند هیچ توجیهی ندارد. در این شرایط شهید محسوب شدن پرسنل اورژانس از مطالبات اورژانس و خانواده این عزیزان است.

در حالی که مطالبه جدی دو سازمان آتش نشانی تهران و اورژانس کشور شهید محسوب شدن پرسنل فداکاری است که هر روزه با به خطر انداختن جان خود سر و کار دارند؛ اما مهدی ایزدی-معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران- در خصوص نحوه مشخص و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری اظهار کرده است که در رابطه با مواردی که در آئین نامه مشخص مصادیق حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری نیست و در حوادث و وقایع جان خود را از دست می دهند، مانند کسانی که در حین خدمت جان خود را از دست می دهند، آئین نامه ای در کمیسیون اجتماعی دولت تحت نام فداکاران خدمتی به تصویب رسید که ان شاءالله پس از تصویب نهایی از طریق دولت ابلاغ می شود و غیر از آنچه اشاره شد، بقیه موارد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نمی گیرند.

به گزارش ساعت اینترنت، در حالی که این اظهارات از سوی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خبرگزاری های رسمی مطرح شده اما ابعادی از طرح فداکاران خدمت مشخص نیست و این موضوع مطرح نشده و سایر جزییات آن دقیقا مشخص نیست. آنچه مشخص است این است که سازمان های امدادی از جمله سازمان آتش نشانی و سازمان اورژانس کشور به صورت جدی این مطالبه را دارند که پرسنل آن ها که مرتبط با شغلشان جان خود را از دست می دهند تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گیرند.

در این رابطه مهدی داوری -مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت و گو با ساعت اینترنت درباره اینکه آیا با این سازمان امدادی در خصوص طرح فداکاران خدمتی مشورتی شده است یا خیر؟ اظهار می کند: در جریان این آیین نامه هستیم و پرسنل آتش نشانی هم طی تایید این آیین نامه حضور داشتند. البته فداکاران خدمت شامل داوطلبان امدادرسانی در بحران هم می شود.

وی با بیان اینکه در جریان سایر جزییات دیگر این آیین نامه نیست، می گوید: اطلاعی ندارم که آیا فداکاران خدمت تحت پوشش بنیاد شهید قرار می گیرند یا خیر؟ اما در جریان هستم که امتیازاتی به عزیزانی که جان خود را از دست داده اند تعلق می گیرد.

بر اساس اظهارات رئیس سازمان اورژانس کشور و مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، این مطالبه مهم وجود دارد که در حق پرسنل زحمت کش این دو سازمان اجحاف نشود؛ آنها نیروهای امدادی هستند که در حوادث و بلایا بارها و بارها در معرض خطرات متفاوتی قرار گرفتند و اثبات کردند که دفاع از جان و مال شهروندان برایشان در اولویت است. پرسنلی که حتی بارها طی عملیات حساس از سوی افرادی مورد ضرب و شتم و تحت فشار روحی هم قرار گرفتند و اما همواره اولویت خود را جان قرار دادند.

طبیعی است که از مسئولان مربوطه انتظار می رود تا به جد پیگیر این مطالبه مهم از سوی روسای این دو سازمان، پرسنل سازمان ها و بازماندگان شهدایی که جان خود را فدا کردند، باشند؛ چراکه اگر این مهم محقق نشود می تواند موجب دلسردی و نارضایتی افرادی باشد که جانشان، فدای راه عشق به انسانیت بوده و بارها در پلاسکو، حادثه سینا اطهر، حادثه پالایشگاه تهران و... این را اثبات کردند. بی شک اگر بی توجهی نسبت به این مسئله و مطالبه مهم ادامه دارد باشد، موجب دلسردی و نارضایتی ایثارگرانی خواهد شد که حتی در شرایط سخت و خطرناک از سوگند خود جانماندند و کاش این بار مسئولان هم برای محقق شدن حق این فداکاران سوگند یاد کنند. سوگندی که اینگونه آغاز می شود :

پروردگارا

من در مقابل تو و کتاب آسمانیت سوگند یاد می کنم، تا خون در رگم جاریست از جان و مال و ناموس دیگران در برابر اهریمن حوادث دفاع نمایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هزار اما و اگر در شهید محسوب شدن یا نشدن نیروهای امدادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار اما و اگر در شهید محسوب شدن یا نشدن نیروهای امدادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید