مهارت های خیاط ، هر آنچه که یک خیاط باید بداند

به گزارش ساعت اینترنت، چه یک رفوکار ساده باشید، چه یونیفورم های صنعتی بدوزید و چه در یک مزون بسیار شیک و گران قیمت روی پارچه های سنگ دوزی شده، برای مهمانی های مجلل لباس بدوزید، چه دوزنده لباس های رؤیایی برای عروس و داماد باشید، یک خیاط هستید. هرچند توانایی هر کدام از این زیرمجموعه ها با هم متفاوت هستند، اما دوخت و دوز، جزء جدایی ناپذیر آن هاست. در این مقاله سعی می کنیم شما را با مسئولیت های مختلف و مهارت های یک خیاط آشنا کنیم.

مهارت های خیاط ، هر آنچه که یک خیاط باید بداند

مسئولیت ها و مهارت های یک خیاط را بشناسیم

  • شناخت الزامات طراحی، تغییر یا تعمیر لباس مشتریان
  • ثبت دقیق مقدار ها، الگوها و ترجیحات مشتریان
  • چسباندن برچسب به لباس های مشتریان برای جلوگیری از هرگونه خطا
  • اصلاح لباس ها طبق خواست مشتری (باریک کردن ساق های شلوار، آستر کردن لباس های شفاف، برداشتن جیب ها و…)
  • تغییر لباس برای افزایش راحتی و تناسب (کوتاه کردن آستین ها یا بند ها، باریک کردن یقه و بعلاوه درز گرفتن یا باز کردن درزها و…)
  • تعمیر لباس های مشتریان (وصله زدن یا دوختن پارگی و سوراخ و…)
  • دوخت لباس برای مشتریان بر اساس ایده های طراحی، مشخصات و ترجیحات آنها
  • ارائه برآورد هزینه به مشتریان برای دوخت پوشاک سفارشی

مشاغل فراوریی مانند خیاطی می توانند یک انتخاب شغلی مفید برای متخصصان خلاقی باشد که کار با پارچه را دوست دارند. خیاط ها از مهارت ها و دانش خود برای فراوری لباس هایی استفاده می نمایند که انتظارات مشتریان را برآورده می نمایند. درک مسئولیت های کلیدی خیاط ها می تواند در معین جهت شغلی مناسب آن ها مفید باشد.

خیاط ها از درک خود درباره طراحی لباس و تناسبات بدن برای دوخت لباس نو استفاده می نمایند. آنها الگوها و طرح های منحصربه فردی را با استفاده از طرح ها، نمودارها و ابعاد ایجاد می نمایند. خیاط ها پارچه را متناسب با طرح و الگوها می چینند و برای فراوری لباس نو می دوزند. آنها ممکن است از نشانگرهای گچی برای ردیابی الگوهای روی پارچه برای برش و دوخت استفاده نمایند.

اما در بین انواع خیاط ها تفاوت وجود دارد؛ یعنی اگر شما به صورت ابتدایی کار خیاطی را در یک کلاس آموخته باشید، برای حرفه ای تر شدن باید شاخه موردنظرتان را انتخاب کنید. به عنوان مثال، بیشتر کسانی که لباس عروس می دوزند، فقط روی دوخت این نوع از لباس متمرکز هستند. از طرف دیگر، دوخت ودوز لباس های صنعتی هم نقشه راه دیگری دارد. این را هم در نظر داشته باشید که برای دوختن یک لباس عروس، تنها کافی نیست که به دوختن و طراحی لباس های شب مسلط باشید. دوختن یک لباس عروس و جزئیات آن، تنها کار استادی است که این حوزه را به صورت حرفه ای آموخته است.

بعضی از خیاط ها در نوع خاصی از پوشاک تخصص دارند؛ مانند کت وشلوار مردانه سفارشی. بعلاوه داشتن تخصص در استفاده از نوع خاصی از مواد مانند خز، از مهارت های خیاط های حرفه ای است. خیاط های خز ممکن است لباس های قدیمی تر را تغییر دهند، یقه خز را به کت یا لباس نوی اضافه نمایند، یا آستر داخلی لباس را با دست به داخل پوست خز بدوزند.

بعضی از خیاطان برای دوخت لباس های نو با طراحان یا مشتریان همکاری می نمایند. آنها از مشتریان سفارش می گیرند و به آنها در انتخاب پارچه و رنگ یاری می نمایند. هنگام کار با یک طراح، خیاط ها یاری می نمایند تا طرح ها به تکه های تمام شده لباس تبدیل شوند؛ به عنوان مثال، یک خیاط ممکن است با یک طراح مد برای دوخت لباس های سفارشی اختصاصی کار کند.

بعضی از خیاطان صاحب کسب وکار خود هستند. در این موارد، ممکن است وظایف مدیریتی و اداری مانند مدیریت امور اقتصادی کسب وکار و گرفتن سفارش را انجام دهند.

برترین آگهی های استخدام خیاط را ببینید

یکی از مسئولیت های کلیدی خیاط، ثبت مقدار گیری ها و انجام عملیات ساده ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم برای ایجاد تناسب در الگوی لباس است. خیاط ها برای مقدار گیری پارچه و بدن مشتری از ابزار و وسایل مخصوصی استفاده می نمایند.

دوخت و دوز وظیفه اصلی خیاطان است. لباس ها را با روش های مختلف مانند نخ و سوزن یا چرخ خیاطی می دوزند. خیاط ها مسئول دوخت لباس هایی مشابه مشخصات مشتری هستند. آنها بعلاوه برچسب ها، توری ها، پولک ها، دکمه ها و نشان ها را برای جذابیت بیشتر لباس اضافه می نمایند.

خیاط باید تزیینات مختلف لباس مانند قلاب ، زیپ، دکمه یا بست را مطابق با درخواست مشتری بدوزد. هنگام دوخت لباس های مشتری باید با دقت از درخواست های مشتری پیروی کند. علاوه بر این، باید با از بین بردن تمام علائم گچ و بعلاوه اتو کردن لباس، سفارش را تکمیل نماید.

آگهی های استخدام خیاط
منبع: بلاگ دیوار

به "مهارت های خیاط ، هر آنچه که یک خیاط باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های خیاط ، هر آنچه که یک خیاط باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید