بازی و تفریح هایی برای شب یلدا

به گزارش ساعت اینترنت، مجله دیجی کالا - رضا معتضدی: شب یلدا بهانه ای است تا خانواده ها و دوستان کنار یکدیگر جمع شوند؛ اما سال جاری ناچاریم یلدا را در خانه خودمان برگزار و این شب را فقط با اعضای خانواده خود سپری کنیم. امروز در این مطلب چند تفریح و بازی خانوادگی به شما معرفی می کنیم تا بتوانید این شب را به خوشی بگذرانید.

بازی و تفریح هایی برای شب یلدا

بازی های کارتی

کارت بازی، از تفریح های ساده و لذت بخشی است که می توانید در مهمانی ها تجربه کنید. بازی های کارتی معمولا طوری طراحی شده اند تا قوانین پیچیده نداشته باشند و در یکی دو خط بتوان روش بازی کردن آن ها را به افراد شرح داد. همین موضوع باعث می شود تا همه بتوانند وارد بازی شوند و کل جمع از بازی کردن لذت ببرند.

بازی کارتی پیشنهادی ما، همان نوعی است که بی نهایت روش بازی کردن دارد. ولی ما یکی دو بازی دیگر را هم در مقابل تان می گذاریم که حسابی سرگرم نماینده و بامزه هستند. مثلا بازی اونو (Uno) یکی از سرگرم نماینده ترین بازی های کارتی موجود است و بازی کردن آن هم هیچ کاری ندارد. اگر اونو زیادی ساده به نظر می رسد، می توانید سراغ نسخه کارتی بازی مونوپولی بروید که کمی پیچیده تر از اونو است، ولی بسیار با مونوپولی اصلی فاصله دارد و هر دور آن هم در ده دقیقه یا یک ربع تمام می شود. البته باز هم پیشنهاد می کنیم سراغ همان بازی کارتی داخل کشوی تان بروید.

حافظ بازی

باز کردن دیوان حافظ و گرفتن فال از آن، از رسم و رسوم های مهم شب یلداست. حداقل برای آن شب، آن کتاب رباعیات خیام را از کنار لیوان های خود بردارید و حتی اگر قرار نیست حافظ بخوانید یا فال بگیرید، یک دیوان حافظ به نام دکور کنار آن هندوانه یا هر چیز دیگری که روی میز دارید، بگذارید.

محض تفریح، از یکی از اعضای خانواده بخواهید تا به دامن حضرت چنگ بزند و شما هم از سمت او، آن صفحه ای که از یک روز قبل آماده نموده بودید را باز کنید و عمدا غزلی که برای او انتخاب نموده بودید را بخوانید. این که می خواهید به او حال بدهید یا حال او را بگیرید، پای خودتان.

پیشنهاد می کنیم چند صفحه و چند غزل را از قبل آماده نموده و آن صفحات را هم تعیین نموده باشید و گرفتن فال را فقط به یک نفر محدود نکنید. برای تک تک افراد فال بگیرید؛ از کجا معلوم، شاید اتفاق خوبی برای شان رقم زدید!

بازی های تخته ای

برخلاف بازی های کارتی، بازی های تخته ای معمولا پیچیده هستند و یاد گرفتن شان ممکن است کمی طول بکشد. در نتیجه بازی های تخته ای را برای جمع هایی توصیه می کنیم که سابقه بازی کردن آن ها را دارند؛ جمع هایی که به نسبت اهمیت بیشتری برای خود بازی قائل هستند و در عین حال هم بیشتر درگیر آن ها می شوند. بازی های تخته ای به نسبت دیگر بازی ها، طولانی تر هستند، ولی اگر به آن ها دل بدهید، ممکن است متوجه شوید که چیز دیگری از یلدا نصیب تان نشده است و تمام شب را پای بازی گذرانده اید.

بازی های تخته ای انواع مختلفی دارند. حتی شطرنج هم در واقع یک بازی تخته ای محسوب می شود. ما هم پیشنهاد می کنیم بازی هایی مثل مونوپولی، ریسک، کاتن یا کلودو بازی کنید. بازی های تخته ای به راحتی می توانند یک جمع چند نفره را برای مدت ها سرگرم نمایند و کاملا مناسب یک دورهمی خلوت خانوادگی شب یلدا هستند.

نام فامیل

از مجذوب کننده ترین و قدیمی ترین بازی هایی که می توان در یک دورهمی انجام داد، نام فامیل است. نام فامیل نه احتیاج به کارت دارد و نه احتیاج به مهره ها و تاس ها و تخته های پیچیده؛ تنها با چند تکه کاغذ و چند قلم، یا با استفاده از گوشی های موبایل، می توان یک مسابقه نام فامیل عظیم راه انداخت.

با این حال، اگر احساس می کنید دوستان تان چپ و راست در حال تقلب هستند، یا اگر ایده های جدیدی برای مجذوب کننده کردن بازی به فکر تان نمی رسد، می توانید نسخه کارتی نام فامیل را هم تهیه کنید که از بازی های خوب ساخت داخل است. نام فامیل بازی کردن می تواند تخیل شما و دوستان تان را به چالش بکشد و منجر به خلق موجودات و اسامی عجیب و غریبی شود که در زندگی تان مثل آن ها را ندیده اید.

بازی ویدیویی

بازی های ویدیویی هم سال هاست که به یکی از وسایل وقت گذرانی در مهمانی ها تبدیل شده اند؛ البته منظورمان بازی هایی است که برای چند نفره بازی کردن و برای مهمانی ها ساخته شده اند. اگر می گوییم بازی ویدیویی، منظورمان این نیست که وسط دورهمی یک نفره پای آنچارتد بنشینید و ناتوانی خود در بازی کردن را به بقیه نشان دهید. بلکه منظورمان بازی هایی است که یا از پایه چند نفره هستند، یا می توان آن ها را به صورت نوبتی بازی کرد.

احتمالا وقتی می گوییم بازی ویدیویی چند نفره، به فیفا و مورتال کامبت و تکن فکر می کنید. این گزینه ها به مقدار کافی مجذوب کننده و سرگرم نماینده هستند و بهتر است همان ابتدای کار سراغ آن ها بروید، چون بیشتر افراد می دانند چگونه فیفا یا مورتال کامبت بازی نمایند. پیشنهاد می کنیم به جای دو دسته، چهار دسته داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید و بیشتر افراد را درگیر کنید. البته اگر دو دسته دارید، نگران نباشید و نوبت به نوبت، دسته را جا به جا کنید.

بطری بازی

قبل از این که فکرتان منحرف شود، این را اضافه می کنیم که خوشبختانه نسخه های بومی سازی شده و تر و تمیز بطری بازی هم وجود دارند و منظور ما هم این نسخه هاست! نمونه اش همین مدلی است که در بالا می بینید. مجموعه ای از کار های سالم و فرهنگی در این مثلا بطری قرار داده شده اند تا چشم بسته یکی را انتخاب کنید.

این که بطری بازی شما چقدر مجذوب کننده باشد، به قوه تخیل و سطح آگاهی شما از دوستان تان بازمی شود. در نتیجه قبل از این که تصمیم بگیرید و ایده بطری بازی را با خانواده مطرح کنید، مطمئن شوید که جمع صحیحی را انتخاب نموده اید.

نهایتا هم اگر پیشنهاد های تمیز ما برای بطری بازی به مذاق تان خوش نمی آید، خودتان همانطور که بلد هستید خانواده را دور یک بطری بنشانید؛ ما از این نوعش را بلد نیستیم!

پانتومیم

پانتومیم از ساده ترین و در عین حال مجذوب کننده ترین بازی هایی است که می توانید در یک جمع خانوادگی ترتیب دهید. توانایی لغوی، توانایی جسمی و تعیینا کوشش دوستان شما برای حفظ ظاهر، با پانتومیم کاملا به چالش کشیده می شود. مثل همواره، جمعیت خود را به دو دسته تقسیم کنید.

اتفاقات غیرمنتظره، پای ثابت پانتومیم بازی هستند. اگر می بینید که مدتی است مشغول پانتومیم بازی هستید و هنوز حرکات عجیب و غریبی از سمت اعضا ندیده اید، بازی را عوض کنید که پانتومیم مناسب جمع تان نیست! بازی در واقع از زمانی آغاز می شود که برای توصیف لغات، یکی دو آسیب جسمی و آبرویی به خود وارد نموده باشید.

بد نیست این موضوع را هم در نظر بگیرید که پانتومیم بازی کردن معمولا با مجموعه ای از فریاد های عجیب و غریب همراه است، در نتیجه قبل از این که ایده پانتومیم بازی کردن را ارایه کنید، نیم نگاهی هم به مکانی که در آن قرار دارید و دور و اطراف خود بیندازید.

یلدای خوبی را برایتان آرزو می کنیم.

منبع: برترین ها

به "بازی و تفریح هایی برای شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی و تفریح هایی برای شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید