9 نکته درباره متفورمین

به گزارش ساعت اینترنت، متفورمین دارویی خوراکی برای درمان دیابت نوع دو است چون این دارو قند خون را پایین می آورد، ممکن است لازم باشد قند خونتان را به طور مرتب مقدار بگیرید تا ببینید دارو چه قدر مؤثر است.

9 نکته درباره متفورمین

9 نکته درباره متفورمین

نویسنده:دکتر هومن خلیقی

متفورمین دارویی خوراکی برای درمان دیابت نوع دو است چون این دارو قند خون را پایین می آورد، ممکن است لازم باشد قند خونتان را به طور مرتب میزان بگیرید تا ببینید دارو چه قدر مؤثر است.

متفورمین معمولاً 2 یا 3 نوبت در روز همراه با غذا خورده می گردد. هیچ گاه بیشتر از اندازه تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض اینکه آن را به یاد آوردید، مصرف کنید.

اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها نموده، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. اندازه دارو را دوبرابر نکنید. در حین مصرف متفورمین اگر بیش از همواره ورزش کنید یا کمتر از همواره غذا بخورید، ممکن است دچار افت قند خون شوید.

علایم کاهش قند خون عبارت اند از: احساس اضطراب، تشویش، لرزش بدن، مشکل در تمرکز، ضعف، خستگی، عرق سرد، پوست رنگ پریده و سرد. به محضی که دچار این علایم شدید، غذایی حاوی قند بخورید یا بنوشید. منابع خوب و سریع قند عبارت اند از: آب میوه، عسل، نوشابه غیررژیمی، یا شربت قند. برخی از بیماران، قرص گلوکز یا آب نبات های قندی با خود همراه دارند. بعلاوه خوب است که قند خونتان را میزان بگیرید تا اگر پایین است در اسرع وقت پزشکتان را آگاه سازید.

اگر احساس می کنید، دارید دچار کاهش هوشیاری یا تشنج می شوید، چیزی نخورید یا ننوشید چون ممکن است دچار خفگی شوید پس بلافاصله تقاضای یاری پزشکی اورژانس نمایید.

حتی اگر علایمتان با خوردن قند برطرف شد هم با پزشکتان تماس بگیرید چون متفورمین، قند خونتان را برای مدتی طولانی پایین می آورد و علایمتان ممکن است برگردد. اگر علایمتان بهبود نیافت از کسی بخواهید شما را به بخش اورژانس یک بیمارستان برساند.

در صورت بروز هریک از علایم زیر مصرف متفورمین را قطع نموده، در اسرع وقت با پزشکتان تماس بگیرید: خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی یا معده درد. این علایم نادر هستند ولی باید بلافاصله با پزشک در میان گذاشته شوند.

در صورت وجود هریک از موارد زیر، پیش از مصرف متفورمین، پزشکتان را آگاه سازید: حساسیت به متفورمین یا هر نوع ماده غذایی، نگهدارنده، رنگ خوراکی یا دارو.

در هنگام مصرف داروهای دیگر، به ویژه فوروسماید و تریامترن و دیگر داروهای مُدر، داروهای قلبی، سایمتیدین و رانیتیدین و در صورت وجود سابقه یا ابتلا به صرع، مسائل قلبی یا بیماری های کبدی یا کلیوی، باید مراقب باشید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "9 نکته درباره متفورمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته درباره متفورمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید