چگونه شبکه های اجتماعی می توانند جان نوجوانان را تهدید نمایند؟

به گزارش ساعت اینترنت، تحقیقات نو نشان می دهد شبکه های اجتماعی می توانند سلامت روان نوجوانان را به خطر انداخته و حتی جان آن ها را تهدید نمایند.

چگونه شبکه های اجتماعی می توانند جان نوجوانان را تهدید نمایند؟

مولی راسل، یک دختر 14 ساله اهل لندن که در سال 2017 بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد، به گفته یک پزشک ارشد پزشکی انگلیس که او را معاینه کرد، خودکشی ننموده بود.

بر اساس گزارشی از گاردین، راسل پیش از مرگش، بیش از 2000 پست اینستاگرامی مرتبط با خودکشی، خودآزاری یا افسردگی را مشاهده نموده و با آن تعامل داشت. این مقاله بعلاوه صد ها تصویر مربوط به خودآزاری را که در حساب راسل در پینترست یافت شده است، تشریح کرد. طبق گزارش ها، پینترست برای نوجوانان ایمیل هایی را با عناوینی مانند 10 پین افسردگی که ممکن است دوست داشته باشید ارسال نموده بود.

پزشک مذکور در شهادت خود گفت: احتمالا مطالب فوق که به وسیله مولی مشاهده شد، به این علت که او قبلا از بیماری افسردگی رنج می برد و به علت سنش که در دوران آسیب پدیری قرار داشت، تاثیر منفی بر او گذاشت و به شکلی بیش از حد به مرگ او یاری کرد.

تحقیقات که پنج سال پس از مرگ این نوجوان انجام شد، قبلا چندین بار به تعویق افتاده بود، تا حدی به علت درخواست های ویرایش محتوا از سوی متا، مالک اینستاگرام.

در طول این تحقیق، مدیران متا و پینترست عذرخواهی کردند و اذعان کردند که مولی با محتوایی در پلتفرم های شرکت ها روبرو شده است که نباید در آنجا وجود داشته باشد. در سال های اخیر، چندین خانواده از شرکت های فناوری به علت نقش ادعایی که شبکه های اجتماعی در آن بازی نموده اند، شکایت نموده اند.

اندرو باروز، رئیس خط مشی آنلاین ایمنی کودک در موسسه خیریه بچه ها NSPCC مستقر در انگلیس می گوید: با این حال به نظر می رسد حکم روز آدینه منحصر به فرد باشد، زیرا نتیجه گیری پزشکی قانونی اولین بار در سطح جهانی است که تعیین شده است محتوای یک سایت رسانه اجتماعی مستقیما در مرگ یک کودک نقش داشته است.

پیتر وانلس، مدیرعامل NSPCC، در بیانیه ای پس از نتیجه گیری پزشکی قانونی، هشدار داد: این باید موجی از شوک را به راه انداخته است، شرکت های فناوری باید انتظار داشته باشند که وقتی ایمنی بچه ها را در اولویت تصمیم های تجاری قرار می دهند، جوابگو باشند. سخنگوی متا ادعا نموده است که بر اساس داده های خود گزارش شده به وسیله کاربران و ارسال به صفحه پشتیبانی والدین، در سه ماه اول سال 2022، اینستاگرام پیروز شد 98 درصد از تمام محتوای مربوط به خودکشی و آسیب رساندن به خود را در این پلتفرم قبل از گزارش شدن حذف کند.

سخنگوی پینترست در بیانیه ای گفت: افکار ما با خانواده راسل و همه کسانی است که تحت تاثیر این مرگ غم انگیز قرار گرفته اند. ما متعهد هستیم که اینستاگرام یک تجربه مثبت برای همه، به ویژه نوجوانان باشد و زمانی که پزشک قانونی گزارش کامل را ارائه کند، به دقت آنالیز می کنیم. ما با دقت به همه آنچه پزشک قانونی و خانواده در طول بازپرسی گفته اند گوش داده ایم. پینترست متعهد به بهبود مستمر است تا اطمینان حاصل گردد که این پلتفرم برای همه ایمن است و گزارش پزشکی قانونی با دقت مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

از زمان مرگ راسل، خانواده او به مدافعان اختصاصی امنیت آنلاین تبدیل شده و از پلتفرم خود برای جلوگیری از تکرار همان تراژدی استفاده می نمایند. در سراسر اقیانوس اطلس، چندین خانواده در حال پیگیری اقدامات قانونی علیه شرکت های رسانه های اجتماعی در راستا های مشابه هستند. در ماه آوریل، خانواده ای از ویسکانسین از اسنپ چت و متا به علت مرگ یک پسر 17 ساله شکایت نموده و ادعا کردند که این شرکت ها مطلعانه و عمدا محصولات مضر و اعتیادآور ایجاد می نمایند. یک ماه بعد، مادر یک کودک 10 ساله علیه تیک تاک به علت به اصطلاح چالش خاموشی شکایت کرد که ادعا می نماید دخترش را کشته است. در ماه ژوئن، دو والدین در کالیفرنیا در شکایت خود علیه متا به علت اختلال غذایی دخترشان، به اسناد فیس بوک استناد کردند.

تحقیقات نشان داده است که رسانه های اجتماعی می توانند تاثیر مضری بر سلامت روان نوجوانان داشته باشند، اگرچه اندازه مسئولیت قانونی که در پای شرکت ها واقع شده است هنوز حل نشده است. چندین مطالعه اخیر ارتباط بین افزایش زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی و افزایش خطر اضطراب، افسردگی و سایر شرایط سلامت روان در جوانان را نشان داده است. علاوه بر این، طبق اسناد داخلی به نظر می رسد که شرکت های ایجاد نماینده شبکه های اجتماعی مانند متا از آسیب هایی که محصولاتشان ایجاد می نمایند، مطلع هستند.

بیشتر بخوانید

منبع: Gizmodo

ساعت اینترنت فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چگونه شبکه های اجتماعی می توانند جان نوجوانان را تهدید نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه شبکه های اجتماعی می توانند جان نوجوانان را تهدید نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید