خبرنگاران جایزه راهنمایی، نویسندگان را به ادبیات فارسی متعهد می نماید

به گزارش ساعت اینترنت، تهران- خبرنگاران- مدیر بنیاد راهنمایی معتقد است لوح جایزه راهنمایی، به عنوان یکی از معدود جایزه های مستقل ادبی در ایران، نویسندگان را به ادبیات فارسی متعهد می نماید.

خبرنگاران جایزه راهنمایی، نویسندگان را به ادبیات فارسی متعهد می نماید

جهانگیر راهنمایی، نویسنده و پژوهشگر ادبی، کنار گذاشتن مسائل اقتصادی را از جایزه راهنمایی عامل موفقیت این جایزه به ادبی مستقل می داند و معتقد است که تندیس صادق راهنمایی و لوحی که به عنوان جایزه به برگزیدگان اهدا می گردد آنان را ادبیات فارسی متعهد می نماید.

وی درباره شرایط جوایز ادبی مستقل در ایران گفت: اصولاً وضع جوایز ادبی ایران خوب نیست، درحالی که در تمام جهان جوایز ادبی مقام بسیار بالایی دارد. در ایران ما سه گونه جایزه داریم. یکی دولتی است که از نگاه من جایزه ادبی به شمار نمی آید. نوع دوم جوایز نیمه دولتی هستند یعنی ضمن اینکه ظاهراً جایزه مستقلی به شمار می فرایند، چهارچوب ها و مقررات مشخصی را در انتخاب آثار رعایت می نمایند.

مدیر بنیاد صادق راهنمایی، افزود: نوع سوم جوایز مستقل هستند که تعداد آن ها بسیار کم است؛ حتی شاید کمتر از انگشتان یک دست. این جوایز بسیار نادرند اما همین تعداد اندک، تأثیرگذارند.

این پژوهشگر، تفاوت جایزه راهنمایی با دیگر جوایز ادبی را در تخصصی بودن آن دانست و گفت: جایزه صادق راهنمایی با دیگر جوایز تفاوت مهمی دارد، ما در اینجا تنها داستان کوتاه را آنالیز می کنیم اما دیگران به همه انواع ادبیات داستانی توجه دارند، کتاب، نمایشنامه، داستان، رمان و هر اثر ادبی ازاین دست در داوری آن ها آنالیز می گردد. ولی ما چون صادق راهنمایی را پدر داستان کوتاه نویسی فارسی می شناسیم، تنها داستان کوتاه آنالیز می کنیم و باید اصول داستان کوتاه در آثاری که دریافت می کنیم، رعایت گردد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر ما مسائل اقتصادی را از این مسابقه کنار گذاشتیم، چون به عقیده من وقتی صحبت از مسائل اقتصادی می گردد، محتمل است جایزه جهت حرفه ای و سالم خود را پیدا نکند و مسائلی پیش بیاید، به همین دلیل 19 سال است که ما به عنوان جایزه، تنها تندیس صادق راهنمایی و لوح افتخار را به نویسندگان برتر اهدا می کنیم.

دبیر جایزه راهنمایی گفت: نویسنده ای که لوح جایزه صادق راهنمایی را دریافت می نماید، آن را مقابل دیدگانش قرار می دهد و نسبت به ادبیات این سرزمین متعهد می گردد. این بسیار مهم است که ما جوانان را به راهی بکشانیم که نسبت به ادبیات و فرهنگ این مملکت احساس مسئولیت نمایند.

راهنمایی تشویق جوانان و ترویج ادبیات را یکی از دستاوردهای مهم جایزه صادق راهنمایی دانست که آنان را از ابتذال رایج دور می نماید و افزود: تشویق جوانان مخصوصاً در شهرهای دور افتاده ویژگی کار ماست، ما از شهر خنج که بسیاری نمی دانند کجاست داستان دریافت نموده ایم. ما از اقصی نقاط مملکت از دورترین شهرها نیز داستان دریافت کردیم، این یعنی کار ما تشویق جوانان بوده است. این مساله از مهم ترین کارهایی است که ما در این مدت انجام داده ایم و این اتفاق طبعا نتیجه خوبی است.

عظیمترین مشکل امروز ادبیات فارسی شیوه تدریس آن است

وی با برشمردن مسائل ادبیات فارسی در موقعیت امروز آن گفت: عظیم ترین مسئله ای که من امروز در ادبیات فارسی می بینم تدریس آن است که مثل سابق نیست. لیسانس اول من ادبیات و زبان انگلیسی بود ولی ما فارسی را هم باید می خواندیم، در این رشته و استادانی داشتیم که آوردن نام آن ها شما را متعجب خواهد نمود. محمد مشخص، سعید نفیسی و پرویز ناتل خانلری، استادان ما در رشته زبان انگلیسی بودند که به ما فارسی یاد می دادند، حضور این استادان به معنی این است که به آموزش زبان فارسی در دانشکده زبان های خارجی نیز چنین اهمیت داده می شد. امروز نمی دانم که چقدر این آموزش اهمیت دارد اما تدریس زبان فارسی، آن طور که باید و شاید نیست.

راهنمایی افزود: نکته دیگر مسئله ممیزی است، نویسنده وقتی قلم روی کاغذ می گذارد، نمی داند چیزی که می نویسد در ممیزی قبول می گردد یا مردود. این یک ضرر بسیار زیاد به ادبیات فارسی است، البته که کلمات زشت و نابهنجار همواره تحت سانسور بوده است اما این مساله نباید از حد بگذرد و شکل غیرمنطقی به خود بگیرد.

جایزه ادبی صادق راهنمایی از سال 1381، به یاد این نویسنده، سالانه به داستان های کوتاه منتشرنشده زبان فارسی اعطا می گردد. این جایزه را بنیاد صادق راهنمایی، به مدیریت جهانگیر راهنمایی، برادرزاده او، برگزار می نماید؛ از جمله برگزیدگان جایزه ادبی صادق راهنمایی می توان به این داستان نویسانی چون ناتاشا امیری، مصطفی مستور، امیرحسین خورشیدفر، رابعه اقدامی، بهاره ارشد ریاحی و محسن کچویی اشاره نمود.

صادق راهنمایی متولد زادهٔ 28 بهمن 1281 در تهران داستان نویس، مترجم و روشنفکر ایرانی بود که او را به همراه محمدعلی جمال زاده، عظیم علوی و صادق چوبک، یکی از پدران داستان نویسی نوین ایرانی می دانند.

پدرش راهنمایی قلی خان (اعتضاد الملک، فرزند نیرالملک وزیر علوم، در دوره ناصرالدین شاه)، مادرش، زیور الملوک (دختر عموی راهنمایی قلی خان، دختر حسین قلی مخبرالدوله) و جدّ عظیم او رضاقلی خان راهنمایی طبرستانی از رجال معروف عصر ناصری و صاحب کتاب هایی چون مجمع الفصحا و اجمل التواریخ بود.

راهنمایی از پیشگامان داستان نویسی نوین ایران بود. بسیاری از پژوهشگران، رمان بوف کور او را مشهورترین و درخشان ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته اند.

هرچند شهرت عام راهنمایی در نویسندگی است، امّا آثاری از نویسندگان عظیم مانند ژان پل سارتر و فرانتس کافکا و آنتوان چخوف را نیز ترجمه نموده است. حجم آثار و مقالات نوشته شده دربارهٔ نوشته ها و زندگی صادق راهنمایی بیان گر تأثیر ژرف او بر جریان روشنفکری ایران است.

راهنمایی در 19 فروردین سال 1330 در پاریس به زندگی خود سرانجام داد و چند روز بعد در گورستان پرلاشز به خاک سپرده شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران جایزه راهنمایی، نویسندگان را به ادبیات فارسی متعهد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جایزه راهنمایی، نویسندگان را به ادبیات فارسی متعهد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید