روایت و عکس های دست اول از سفر نیم قرن پیش انسان به ماه

به گزارش ساعت اینترنت، زومیت نوشت: نیم قرن پیش در چنین روزهایی آخرین فضانوردانی که روی ماه گام برداشتند، سفرشان را شروع کردند. در 50 سالگی آپولو 17، به تصاویر بازسازی شده این مأموریت نگاه می اندازیم.

روایت و عکس های دست اول از سفر نیم قرن پیش انسان به ماه

اوایل امسال میلادی، عکاسی بریتانیایی به نام اندی ساندرز کتابی با عنوان آپولو بازسازی شده منتشر کرد که حاوی 400 عکس از مأموریت های آپولو است. فضانوردان در طول برنامه آپولو، تقریباً 20 هزار عکس با دوربین های هاسلبلاد گرفتند. ساندرز از تکنیک های مختلف ویرایش تصویر، ازجمله انباشت فوکوس از فیلم های ویدئویی 16 میلی متری استفاده کرد تا تصاویر این مأموریت های نمادین را با وضوح بسیار بیشتر از آنچه پیش تر دیده شده بود، بازسازی کند.

ساندرزر به مناسبت پرتاب تاریخی آپولو 17، هشت تصویر با وضوح درخورتوجه از کتاب خود را به اشتراک گذاشت. درادامه، این تصاویر خاطره انگیز را مرور می کنیم.

هریسون اشمیت درحالی که لباس سرهمی اش را پوشیده، ازطریق راهرو به ماژول قمری وارد می گردد تا آن را آنالیز کند. او نورسنج مینولتا را به منظور ارزیابی نور برای تنظیمات دوربین به سمت رونالد ایوانز که در راهرو حضور دارد، نشانه گرفته است. کوله پشتی سامانه پشتیبانی حیات سیار یوجین سرنان در نزدیکی آرنج راست اشمیت نهاده شده است.

اشمیت از لبه دهانه ای به وسعت 100 متر و عمق تقریباً 14 متر به اطراف نگاه می نماید. در سمت چپ عکس، رد چرخ های ماه نورد تا حاشیه دهانه و مواد نارنجی و به گفته سرنان، بسیار تیره مایل به آبی به چشم می خورند. سرنان می گوید: از جایی که قرار دارم، تقریباً صد متر در اطراف ضلع غربی حاشیه دهانه، مواد نارنجی رنگ فراوانی وجود دارند که به درون دهانه سقوط می نمایند.

سرنان: می خواهم زمین را بگیرم... یک بار امتحان کنیم، بعد بی خیال می شویم و به سر کارمان می رویم. کمی بالاتر بگیر، باشه؟ اشمیت: نمی دونم یوجین، بذار به تو نزدیک تر شوم... بسیار خب، احتمالاً درست شده است. اشمیت پایان عکس را گرفت و نتیجه، این تصویر از سرنان، پرچم و زمین شد. اشمیت در بازتاب نور از محافظ طلایی رنگ کلاه سرنان درحالی که زانو زده است و کوشش می نماید زاویه مناسب را به دست آورد، به چشم می خورد.

اشمیت در حال گگرددن پنل های خورشیدی روی فرستنده برقی مختصات سطحی است. یک آنتن دوقطبی متقاطع با چهار سیم به طول 35 متر روی الگویی متقاطع از رد چرخ ماه نورد نهاده شد که سرنان عمداً ساخته بود. سرنان لیست وظایف روی دست خود را آنالیز می نماید: بسیار خب، نوشته عکس مکان یاب را به ماژول قمری ببرید. سرنان درپایان فعالیت ها روی ماه می گوید: می خواهی پیاده برگردی یا سوار ماه نورد بشوی؟ اشمیت: اوه پیاده برمی گردم.

سرنان: بیا ببینیم در این جا حیات وجود دارد یا نه عزیزم... و باتوجه به نحوه فرمان پذیری اش، فکر می کنم چرخ های عقب هم فرمان می گیرند... چه می بینی جک؟ سرنان ماه نورد و فرمان پذیری آن را آزمایش می نماید (هر جفت چرخ می تواند در جهت مخالف بچرخد تا قدرت مانور وسیله نقلیه بهبود یابد). اشمیت: به سمت من بیا عزیزم! انگار داره حرکت می کنه... از روی من رد نشو! بالای شانه راست سرنان، کوه خرس به چشم می خورد و تقریباً 7 کیلومتر در سمت راست، توده کوه جنوبی نهاده شده است.

اشمیت و سرنان لباس هایشان را درآوردند و پیش از آنکه به ایوانز در مدار ماه ملحق شوند، جای خوابشان را برای استراحتی هشت ساعته برپا کردند. سرنان: در تمام عمرم این همه گردوخاک ندیده بودم. هیچ وقت. حسگرهای زیست پزشکی فرمانده خسته زیر لباس خنک نماینده مایع او به چشم می خورند. کلاه ها و لباس ها روی پوشش موتور ماژول صعود نهاده شده و دریچه در بالا مشاهده پذیر است.

اشمیت: سوزش [موتور]! ما در راهیم هیوستون! ایوانز: خوشحالم که هر دو شما به این جا برگشتید... پسر، اون چلنجر فضاپیمای قشنگیه! باید ازش عکس بگیرم! ماژول قمری ناموزون و بدقواره در تاریکی فضا نهاده شده است. با کمی بهبود در تصویر، فرمانده سرنان اکنون پشت پنجره در حال فرماندهی و راهنمایی فضاپیما از روی سطح ماه برای آخرین بار، به چشم می خورد. سرنان: می تونی منو ببینی؟ ایوانز: بله، می تونم درست همون جا ببینمت!

پس از سیگنال برداری، در مدار شصت وششم خدمه طلوع زمین و هلال تماشایی آن را مشاهده کرد. ایوانز: هیوستون، آمریکا، ظاهراً دوباره با شما هستیم... درواقع می دانیم که هستیم. همان موقع که بالا آمدیم، عکس شما را گرفتیم! این عکس در نزدیکی ریتز، دهانه ای برخوردی که فراتر از لبه رؤیت پذیر ماه از روی زمین نهاده شده است، گرفته شد. موسیقی بیدارباش برای روز آخر در مدار، آتشم را روشن کن از گروه دورز بود که با مانور پیش رو برای تزریق به مدار زمین تناسب داشت.

هشت تصویری که مشاهده کردید، بخش کوچکی از مجموعه عکس های تاریخی شگفت انگیزی بودند که در کتاب ساندرز وجود دارند. انسان خیلی وقت است که به ماه نرفته؛ اما به زودی با برنامه آرتمیس پایان دوباره می توانیم روی سطح ماه گام برداریم.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "روایت و عکس های دست اول از سفر نیم قرن پیش انسان به ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت و عکس های دست اول از سفر نیم قرن پیش انسان به ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید